Af Jakob Stein og Jonas Krügermejer Nygaard
Endnu en gang er den politiske debat om Danmarks Radios public service-forpligtelser blusset op. I slutningen af august varslede Finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) et opgør med DR til Politiken og hældte dermed nyt brænde på bålet.
– Hvis man rigtig skal kunne legitimere, at vi bruger så mange milliarder kroner på DR, skal det også kunne forsvares ud fra et public service-koncept. Jeg siger ikke, at der ikke skal være underholdning i Danmarks Radio. Men public service er jo den egentlige grund til, at vi gerne vil give så mange skatteyderkroner til foretagendet, sagde Finansministeren til Politiken.
Men den kritik kan Mark Blach-Ørsten, der er professor i journalistik Roskilde Universitet, ikke følge.
– Underholdning er faktisk en del af det, der står i lovgivningen omkring de ydelser, som Danmarks Radio skal yde til den danske befolkning. Der er oplysning, undervisning, nyhedsformidling, og så er der altså også underholdning. Der står i loven, at de skal levere underholdning, så på den måde har Claus Hjort ikke ret, siger Blach-Ørsten.
Læs også: TV: Ekspert: Papiravisen kan godt overleve
Han hæfter sig i stedet ved en anden af medielovens nedskrevne regler.
– Der står i loven, at Danmarks Radio skal lave noget til hele befolkningen, og vi er i hvert fald sikre på, at programmer som ”X-Factor” og ”Den store bagedyst” når rigtig mange mennesker i den danske befolkning, fastslår RUC-professoren med afsæt i statikken.
DR-flagskibet ”X-Factor” har ved flere lejligheder haft over to millioner seere, og da afgørelsen af ”Den store bagedyst” tredje sæson rullede over skærmen for et par uger siden, så over en million danskere med.
Har altid været øretævernes holdeplads
Mark Blach-Ørsten køber heller ikke Claus Hjort Frederiksens bekymring om, at DR kan risikere at gå hen og ”kvæle” de private mediers produkter.
– Han har en pointe i, at DR selvfølgelig tager seere fra de kommercielle medier, men det er idéen med DR. Idéen ved at have public service er, at de udfordrer de kommercielle medier, siger Blach-Ørsten.
Det betyder dog ikke, at DR kan gebærde sig frit på mediemarkedet, for de skal netop som public service-kanal være påpasselige.
– Danmarks Radio skal altid var uhyre varsomme med, hvad de producerer, fordi de fylder så meget, og fordi der er så stor politisk bevågenhed. Det har der altid været – både nu og tidligere i historien. DR har altid været en slags øretævernes holdeplads, så de skal bestemt være meget varsomme med, hvad de gør, afslutter RUC-professoren, der lægger op til at public service-begrebet kan blive ændret i fremtiden.
Den danske medielicens ligger på nuværende tidspunkt på 205 kroner om måneden pr. husstand.