Uvist om Apple vil give penge tilbage for Ipads I Danmark

– Det vil vi ikke udtale os om.

Sådan lyder svaret fra Apple, når man spørger om, de vil give deres kunder pengene tilbage for de Ipads, der er købt under falske forudsætninger. Sagen er opstået efter, at Apple har reklameret med, at dern nye Ipad ville køre på 4G-netværk, og kun i en fodnote har nævnt, at det udelukkende ville virke i USA og Canada.

Det samme har været tilfældet i Australien, hvor Apple nu vil give pengene tilbage til de vildledte kunder. Og det bør ifølge Forbrugerrådet også være tilfældet i Danmark:

– Hos forbrugerrådet mener vi, at de bør tilbyde et nedslag i prisen eller bytte de Ipads, der er købt under forkerte forudsætninger, siger Tine Dhanda, Jurist hos forbrugerrådet.

Hun mener ikke, at det har været nok med en fodnote, når Apple har kaldt det for en ‘Ipad 3 4G’. Samtidig har det været svært for kunderne, at finde stedet, hvor der stod det ikke fungerede i Danmark:

– Man skal så mange klik i gennem, at det næsten er umuligt at finde det, siger Tina Dhanda.

Forbrugerrådet har nu opfordret forbrugerombudsmanden til at gå ind i sagen

Penge fra forhandlerne

Det er dog ikke kun op til Apple, om kunderne får pengene tilbage:
 

– Problemet er, at det ikke er alle, der har købt den over Apple. Hvis den er købt hos en af deres forhandlere, så handler det om, hvordan forhandleren har markedsført den, og om hvorvidt de vil bytte den, siger Tina Dhanda
 

Hos Humac vil man endnu  ikke tage stilling til om folk kan bytte deres Ipad 3, mens man hos Elgiganten opfordrer folk til at bruge den sædvanlige bytteordning:
 

– Hos os har folk har 14 dages returret, så de kan bare levere den tilbage, fortæller Jesper Bjerggren, presseansvarlig hos Elgiganten