Slut med pinlige lyde: Gymnasieelever vil hjælpe en særlig gruppe patienter med ny idé

Eva Komurcu, Elifnur Yilmaz, Nisa Sari og Jennifer Khan på scenen ved semifinalen i Business Innovation Games på Greve Gymnasium. Foto: ErhvervsCentret Greve

Vi som mennesker kan til tider blive ofre for, at vores krop ikke reagerer, som vi ønsker det. Det kan være, vi nyser i et helt stille lokale, slår en lille prut eller ens mave rumler voldsomt højt.

Alle hændelserne er helt naturlige, men de er i nogle situationer ret så pinlige. Netop den pinlige situation kender flere stomipatienter til men blot langt værre.

Når man er blevet opereret kan man i nogle tilfælde få brug for en stomipose.

En stomipose er en pose, der påsættes en åbning i kroppen, som opsamler fæces og urin.

Men når man skal af med sin afføring i posen, så går det ikke altid helt stille for sig, hvilket mange stomipatienter er flove over. Derfor har fire gymnasieelever udviklet produktidéen “lydtætte stomicovers”.

Formålet er at få næsen op af bøgerne og komme ud i den virkelig verden

Mads Bernhard Utoft, Greve Gymnasium

Den idé præsenterer Eva Komurcu, Elifnur Yilmaz, Nisa Sari og Jennifer Khan fra Greve Gymnasium i forbindelse med konkurrencen Business Innovation Games.

Learning by doing

Business Innovation Games Danmarks deltagelses kriterier:

  • Du skal have erhvervsøkonomi på C-niveau.
  • Du skal gå på enten STX, HTX, HF eller VUC.
  • Et hold skal bestå af tre til fem elever.
  • Holdende bedømmes dels på en skriftlig og fagligt funderet forretningsplan og dels på en mundtlig præsentation.
  • Forretningplanen kan være udformet efter en klassisk forretningsplansskabelon eller et andet format.
  • Holdende bedømmes også på en mundtligt præsentation ved kvartfinale, semifinalen og finalen.

Kilde: Business Innovation Games Danmark

Business Innovation Games er en årlig landdækkende konkurrence for elever i erhvervsøkonomi, der afholdes af Foreningen af Lærere i Erhvervsøkonomi.

Konkurrencen går ud på, at eleverne skal have lov til at prøve kræfter med en problemstilling fra det virkelige liv. Her skal de forsøge at lave en forretningsplan og model, som kan løse problemet.

– De skal få en kreativ idé, som skal gøres kommerciel, og på den måde får de anvendt fagets teori, fortæller Mads Bernhard Utoft, som er lærer på Greve Gymnasium og har stået for faciliteringen af den regionale semifinale.

Holdet fra Greve Gymnasium bestående af Eva Komurcu, Elifnur Yilmaz, Nisa Sari og Jennifer Khan gik videre til finalen på Christiansborg.

Her vil de endnu engang præsentere deres covers til stomiposer. Coverne skal være lydtætte, så bæreren af stomiposen ikke bliver utilpas eller får social angst, når denne skal af med sin afføring, mens hun fx er på arbejde eller i skole.

En skam, der ikke burde være

– Mange stomipatienter forsøger faktisk selv at reducere lydende fra stomiposen, når de er i offentligheden. Det gør de ved at tage flere lag tøj på eller lægge deres hånd på posen, hvilket jo skaber mere opmærksomhed på posen, fortæller Elifnur Yilmaz.

Pigerne fra Greve Gymnasium syntes, at det er urimeligt. Hvorfor skal nogle føle skam over noget, de ikke selv har kontrol over?

Netop denne tænkegang sporede dem ind på deres produktidé. De tænkte selv på en situation, som mange nuværende og tideligere studerende har oplevet.

– Vi kender alle til de flove øjeblikke, hvor man sidder i klassen eller er til eksamen, og så knurrer ens mave, siger Jennifer Khan.

Det syntes de selv er pinligt, men de ved godt, at det er naturligt og ustyrligt, ligesom det er for stomipatienter.

“Få næsen op af bøgerne og kom ud i den virkelig verden”

Konkurrencen har det formål, at eleverne skal føle, at de kan bruge deres undervisning fra året i det virkelig liv.

Greve Gymnasium forsøger hermed at besvare det velkendte spørgsmål: “Hvad kan vi bruge det til?”

Underviser Mads Bernhard Utoft mener, at Greve Gymnasium formår dette i og med, at eleverne skal benytte deres egen undervisning til at lykkedes med noget, som lige så godt kunne være i den virkelige verden og ikke i en skolekontekst.

– Formålet er at få næsen op af bøgerne og komme ud i den virkelig verden, siger Mads Bernhard Utoft.

Han forklarer yderligere, at hvis eleverne skal klare sig i den virkelige verden, så er det et krav, at de skal engagere sig i den.

Læs også: Gymnasium holder festival for bæredygtighed

Pigerne syntes, at det er en rigtig god idé og kan godt se, hvordan det skal styrke dem i fremtiden. De pointerer, at det jo er en mulig karrierevej for dem.

– Det har været utroligt spændende, fordi det har givet os rigtig meget selvstændighed i forhold til at skulle tænke på de virkelige problemstillinger. Vi har skullet tænke på, hvilken problemer og udfordringer, folk har, og hvad der er af løsninger på det. Det har været meget lærerigt, fortæller Jennifer Khan.

Finales i Business Innovation Games finder sted d. 2. maj på Christiansborg, hvor pigerne fra Greve Gymnasium skal dyste mod ni andre hold fra hele Danmark. Her vil vinderholdet, samtidigt med æren, modtage en præmiesum på 10.000 kroner.

Sådan gjorde vi: Journalisten så et Instagram-opslag fra Greve Gymnasium og kontaktede derfor skolen. Journalisten interviewede først Mads Bernhard Utoft, som satte journalisten i kontakt med holdet fra Greve Gymnasium. Alle kilder er interviewet telefonisk.

Leave a Reply

Your email address will not be published.