Forestil dig at stå op og spise morgenmad i København, for derefter at stige på et fly for at tage på arbejde i Esbjerg. Det kan blive fremtiden for københavnske ingeniører i arbejdsmangel. Esbjerg bliver nu igen forbundet med direkte flyrute til hovedstaden, 15 år efter at den oprindelige rute lukkede.
Esbjerg er Danmarks største olieby, og har verdens største udskibningshavn for vindmøller, men mangler arbejdskraft:
– Det er jo ikke nogen hemmelighed, at vi mangler ingeniører, og det er vores håb, at der er nogen af de ledige østdanske ingeniører som kunne finde på at pendle. Det er jo et faktum, at vi kan beskæftige alle, som gider at komme til byen og søge et arbejde, siger advokaten Anders Steenstrup, som er talsmand for gruppen, der står bag den nye flyrute.
Arbejdet med at bringe flyruten tilbage til Esbjerg har stået på i adskillige år. Den direkte forbindelse lukkede oprindeligt tilbage i år 2000, da den ikke længere kunne konkurrere med forbindelsen over Storebæltsbroen.
Virksomheder, som er lokaliseret i Esbjerg, eller som overvejer at blive det, vil se positivt på en direkte rute til en større lufthavn.
Claus Lassen, lektor og flyforsker ved Aalborg Universitet
Læs også: Nye fly sikrer miljøvenlig luftfart
Info om flyruten:
- Pris: mellem 499 og 1499
- Flyvetid: ca. 45 minutter
- Pladser: 66 passagerpladser
- Frekvens: 4 daglige afgange tur-retur
Nem adgang tiltrækker firmaer
Anders Steenstrup mener, at det er på tide at øge tilgængeligheden mellem Esbjerg og København. Alternativerne til flyruten er for besværlige og tidskrævende for erhvervslivet, når de skal til møde i København.
– Med tog kommer det hurtigt til at tage mere end tre timer, og der er ikke synderligt god komfort, siger Anders Steenstrup
Lektor og flyforsker ved Aalborg Universitet, Claus Lassen, er enig i, at den øgede tilgængelighed vil være en kæmpe fordel for byen.
– Virksomheder, som er lokaliseret i Esbjerg, eller som overvejer at blive det, vil se positivt på en direkte rute til en større lufthavn.
Det er særligt erhvervslivet i Esbjerg omegn, som har efterspurgt den direkte københavnerforbindelse. På grund af den rivende udvikling i energisektoren, så er der mange udenlandske eksperter, der skal til og fra Esbjerg. Samtidig er der mange erhvervsfolk fra olie og vindmølle industrien, som har behov for at komme til møder i København.
Vi regner med at det første ”festfly” vil afgå den 2. februar
Anders Steenstrup, talsmand for flyruten
Derfor er det en fordel, at fire afgange kan fragte op mod i alt 200 mennesker til og fra Esbjerg dagligt. Samtidig er der pludselig ikke langt mellem Esbjerg og potentielle kunder i udlandet, da byen ny er forbundet til hele det større europæiske flynetværk.
Læs også: Billetpris efter kropsvægt er lovligt i Danmark
Svær branche at begå sig i
De små indenrigsruter er dog utroligt vanskelige at drive.
– Folk vil både have høj komfort og stor frekvens, og det kræver mange passagerer. Sker der et eller andet, så du ikke har det i en periode, bliver økonomien dårlig, siger Claus Lassen der i mange år har forsket i dansk luftfartshistorie.
Det betyder, at mange af de mindre firmaer og lufthavne bliver udkonkurreret af større firmaer, til trods for at de små er bedre til at drive dem.
Forskeren advarer derfor esbjergenserne mod at hvile på laurbærrene, da der er behov for en klar målsætning, for at den nye indenrigsflyrute skal blive en succes:
– Hvis ikke man gør noget lokalt, så lukker ruten hurtigt igen. Det, Esbjerg står overfor, er at udnytte det strategisk i forhold til byens erhvervsliv, turisme og bypolitik, lyder rådet fra Claus Lassen
Det er jo et faktum, at vi kan beskæftige alle, som gider at komme til byen og søge et arbejde
Anders Steenstrup, talsmand for flyruten
Anders Steenstrup ser dog lyst på fremtiden og mener, at det lokale erhvervsliv i regionen giver et godt finansielt grundlag for ruten. De håber på, at ruten giver overskud allerede første år, men ser i første omgang frem til at sende det første fly afsted fra Esbjerg Lufthavn mod København:
– Vi regner med at det første ”festfly” vil afgå den 2. februar (2015, red.)