Der er flere, der suser igennem storbyerne med cykelhjelm på, mens man i provinsbyerne er mindre tilbøjelig til at spænde hjelmen, viser tal fra Rådet for Sikker Trafik.
Hos Loke Cykler i København mærker de, at flere er begyndt at køre med hjelm over de sidste fem år, hvor især skaterhjelmen er blevet langet mange gange over disken.
– Inden for de sidste fem år er det i hvert fald steget. Det er blevet lidt mere cool at køre med cykelhjelm, siger Nicolas Vestergaard fra Loke Cykler.
Cykelhjelme
En hjelmtælling, der blev lavet af Rådet for Sikker Trafik i 2015, viste, at 28 procent af cyklisterne kørte med cykelhjelm i bytrafik.
Hjelmbrugen har været stærkt stigende de senere år – særligt siden 2008. Der er dog stor forskel på, hvornår de enkelte aldersgrupper har hjelm på i bytrafikken. Her bruger de yngste oftest cykelhjelm, mens de 16-25-årige gør det mindst.
Blandt børn på vej til skole kører i gennemsnit 60 procent med hjelm. Højst er hjelmbrugen blandt de yngste elever.
Kilde: Cyklistforbundet
Læs også: Endelig positivt nyt om den skandaleramte bro: Sætter ny cykelrekord
Landsgennemsnittet for brug af cykelhjelme i bytrafikken er siden 2004 steget fra 6 til 28 procent i dag. Det er især i storbyerne, man er god til at huske hjelmen. Her er det nemlig hele 31 procent af cyklisterne, der bruger hjelm, mens det blot er 23 procent i de mindre byer.
Feltet af hjelmejere spænder også bredt i befolkningen, hvor de studerende også er begyndt at komme til.
– Studerende, fædre, mødre og børn. Alle små børn kører med hjelm. Det er man er blevet meget OBS på. Dengang jeg var ung, der kørte ingen med hjelm. Det var jo helt yt, siger Nicolas Vestergaard.
Læs også: Brugen af bycykler er eksploderet
Det er dog de unge mellem 16 og 25 år, der er dårligst til at spænde hjelmen, hvor kun 17 procent bruger hjelm. Det er især én bestemt type i det aldersspænd, der ifølge Nicolas ikke kører med hjelm.
– Hipsterne kører ikke med hjelm. De har jo sådan noget flot hår, siger Nicolas og smiler.
Hos Nicolas Vestergaards kundeklientel er det oftest skaterhjelmen, der pryder øverste etage, hvor særligt en bestemt farve hitter mere end andre. Og så skal hjelmen heller ikke stikke for meget ud i bybilledet.
– De fleste foretrækker, at hjelmen er sort, og så vil folk heller ikke ligne en champignon, fortæller Nicolas Vestergaard og griner.
Sikkerheden vægter også
Én af de unge, der har taget skaterhjelmen til sig for nyligt, er Emma Jensen, der tog cykelhjelmen i brug for tre måneder siden. Dog skiller hun sig ud med en hvid model.
Det er ikke på grund af moden, at Emma Jensen har valgt at køre med hjelm, men derimod handler det først og fremmest om hendes egen sikkerhed, når hun drøner igennem Københavns tætpakkede cykelstier.
– Jeg tror, det handler om, at jeg ofte oplevede, at folk kører en lille smule sindssygt, siger Emma Jensen.
Selvom Emma Jensen vægter sikkerheden højere end moden, så tror hun samtidigt, at dét, at flere kører med hjelm, har gjort det mere acceptabelt blandt andre unge, hvilket smitter af.
– I og med at flere gør det, så bliver også mere acceptabelt at gøre det. Hvis flere af ens venner gør det, så er der måske ikke nogen grund til ikke at gøre det, siger hun.
Der er færre, der aldrig bruger hjelm
Om det ligefrem er blevet moderne at køre med hjelm, siger tallene fra Rådet for Sikker Trafik ikke noget om, men i en rundspørger foretaget blandt unge mellem 13 og 23 år tyder det på, at det er blevet mere velset at køre med hjelm.
Fra 2011 til 2016 var der en nedgang i andelen af unge, der »aldrig kører med hjelm«, fra 63 til 49 procent, mens der var en stigning i antallet, der »altid« kører med hjelm, fra 12 til 23 procent, og den samme tendens ses ved forældrene.