Seerne kan trygt se dansk producerede tv-programmer uden frygt for at blive proppet med skjulte reklamer. Produkter placeret i tv-programmer af reklamemæssige årsager går nemlig ikke længere. I hvert fald ikke i dansk-producerede programmer, fremgår det af en aftale mellem regeringen og samtlige partier, med undtagelse af Liberal Alliance.
En ny medieaftale for 2012-2014 forbyder nemlig den form for reklame, hvor man uden advarsel anvender særlige produkter i programmer, for at få seerne til at købe dem. Folketingets aftale indeholder et »forbud mod reklamer og produktplacering i programmer, der støttes af Public Service-Puljen,« skriver kulturministeriet i en pressemeddelelse.
Dyrere programmer
Forbud mod skjulte reklamer er ikke uvant for de danske medier. Product placement har nemlig kun været tilladt i Danmark et enkelt år, siden det blev indført i 2011.
»Skjulte reklamer er noget skidt. Derfor har vi fjernet det igen. Man skal kunne se, at det er en reklame,« siger Per Clausen (EL), som har været med til at indgå aftalen.
Da product placement blev lovligt i 2011, glædede TV2s redaktør Merete Eldrup sig over de ekstra reklamepenge, det kunne bringe TV2. »Det er godt, at vi nu kan tjene penge og lave bedre programmer eller købe dem billigere,« sagde Merete Eldrup dengang til Politiken. Udsigten til den ekstra indtægt er nu lukket med medieaftalens forbud.
»Vi var glade for muligheden, det udvider vores forretningsmulighederne. Men på den korte bane har det ikke haft nogen betydning rent indtjeningsmæssigt,« fortæller salgsdirektør for reklamesalg på TV2, Peter Olafsson.
»Det kan godt være, at vi risikerer programmerne bliver dyrere. Det er der ikke noget at gøre ved. Så slipper seerne for at blive påduttet reklamer,« udtaler Per Clausen.
For product placement
Som det eneste parti er Liberal Alliance imod den nye medieaftale. »Forbuddet er urimeligt i forhold til de danske programmers konkurrenceevne. Eksempelvis kan det være svært for TV2 at konkurrere med de engelskproducerede programmer på TV3, når de ikke kan få den ekstra indtægt«, mener Simon Emil Ammitzbøl, gruppeformand for For Liberal Alliance. For liberal Alliance handler det om at stole på, at seerne selv har en dømmekraft i forhold til de produkter der, rent reklamemæssigt, bliver placeret i programmerne.
Læs også: Kommerciel tringsfrihed