Kommer du cyklende på Frederiksberg Allé til vinter, skal du ikke undre dig, hvis der lugter lidt af urin. Frederiksberg Kommune bruger nemlig ikke kun salt, når de isglatte cykelstier skal bekæmpes. Selvom størstedelen af de glatte cykelstier stadig bekæmpes med salt, bruges urinstoffet urea også til at bekæmpe de glatte cykelstier.
”Vi bruger grus, og sidste år var det urea, de kom på,” fortæller Dennis Poulsen, Grøn Drift-planlægger i Frederiksberg Kommune.
Urea bruges blandt andet, fordi det indeholder nitrat og derfor kan sænke temperaturen for, hvornår vandet på cykelstierne fryser.
Urea bruges blandt andet fordi den normale saltning er skadeligt for den omkringliggende natur. Derfor undgår Frederiksberg Kommune at bruge salt på blandt andet Frederiksberg Allé.
”Frederiksberg Kommune bruger urea på hele Frederiksberg Allé, på den grønne sti, cykelstien igennem Frederiksberg Kommune, samt på større pladser, hvor der også er beplantning. Denne strategi har vi brugt i flere år, og det er de samme steder, vi kommer til at bruge urea i denne vinter,” siger Dennis Poulsen.
Københavns Kommune: Ingen tis her
Hos Københavns Kommune har man ikke planer om at bruge urea i glatførebekæmpelsen.
”Urea er mig bekendt et blandingsprodukt, så det synes jeg ikke umiddelbart er fornuftigt at bruge langs grønne arealer. Så vil man overgøde arealet, og det er ikke særlig effektivt som glatførebekæmpelsesmiddel,” fortæller Kim Niels Sørensen, fagansvarlig for vintertjenesten i Københavns Kommune.
Sidst man forsøgte sig med urea i Københavns Kommune var ifølge Kim Niels Sørensen over 15 år siden, og det er ikke noget man har planer om at forsøge sig med igen. Hos Københavns Kommune arbejder man med andre alternativer til saltning af særligt de såkaldte grønne cykelstier uden det sker på bekostning af naturen. Blandt andet er man netop nu i gang med et forsøg på alternativ glatførebekæmpelse på Øster Allé.
”Vi er i gang med et forsøg med at bruge kaliumformiat, som har kørt i tre år, og nu afventer vi en rapport fra Københavns Universitet omkring forsøget,” siger Kim Niels Sørensen.
Ingen endelig løsning
Et alternativ til saltning af cykelstier nær grønne arealer er Københavns Kommune ikke kommet frem til endnu.
”Vi har ikke nogen færdige løsninger endnu, så jeg ikke kan sige så meget om det andet, end at det er et indsatsområde, vi gerne vil arbejde med,” fortæller Marie Bay, projektleder hos Center for Trafik på Københavns Kommune, der arbejder på projektet ’Fremtidens Cykelveje’. Et projekt der skal udvikle nye løsninger, der kan forbedre cykelkomforten.
Blandt andet har man efter hollandsk forbillede kigget på opvarmning af cykelstier, men indtil videre er det ikke noget, der er på tegnebrættet. De opvarmede cykelstier er dog noget, man tager med i den samlede betragtning af saltproblematikken, og ifølge Marie Bay er det ”helt sikkert noget, vi vil have i kikkerten”.
Læs også: