Mere information til de unge mindsker ikke deres risiko for at komme ud for en arbejdsulykke, mener seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø, Johnny Dyreborg.
– Det er ikke, fordi jeg vil skyde efter, at man lærer de studerende og eleverne noget om, at de har rettigheder. Det er meget hæderligt, og det skal man også gøre, mener jeg. Men man skal bare ikke tro, at det er det, der ændrer på deres øgede risiko for at komme ud for arbejdsulykker, konstaterer Johnny Dyreborg, der forsker i arbejdsulykker og sikkerhed.
Kampagnen Uge 43 har i denne uge sat fokus på arbejdsmiljø blandt unge ved at tage rundt på de danske erhvervsskoler med rap og stand-up. Unge og nyansatte har nemlig en højere risiko for at komme ud for arbejdsulykker end deres mere erfarne kollegaer. Kampagnen er en del af Den Europæiske Arbejdsmiljøuge, der en gang om året finder sted i alle EU-lande.
- Kvinder på 18-24 år har over 80 procent højere risiko for at komme ud for arbejdsulykker end gennemsnittet af kvinder.
- For mænd er tallet 40 procent.
Kilde: Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Hvis jeg skal give mit bud på at lave forandringer, så ville jeg ikke tage fat i dem, der er nederst i hierarkiet. Så ville jeg fokusere på dem, der har styrke til at lave forandringer på arbejdspladserne.
Johnny Dyreborg, seniorforsker ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø
Læs også: Unge med Tarzan-nykker kommer oftest til skade på arbejdspladsen
Læs også: Rap om sikkerhedsrisiko og afskårne fingre
Fat i arbejdsgiverne i stedet
Johnny Dyreborg fortæller, at man i stedet burde bruge energien højere oppe i arbejdspladsernes hierarki.
– Hvis jeg skal give mit bud på at lave forandringer, så ville jeg ikke tage fat i dem, der er nederst i hierarkiet. Så ville jeg fokusere på dem, der har styrke til at lave forandringer på arbejdspladserne, fortæller Johnny Dyreborg.
Hos LO, der er en af hovedaktørerne bag kampagnen, mener arbejdsmiljøkonsulent Lone Jacobsen ikke, at man kan konkludere, at kampagnen ikke er med til at mindske risikoen for arbejdsulykker.
Hun er enig i, at det er vigtigt at få fat i arbejdsgiverne, men hun mener ikke, det er forkert også at fokusere på de unge.
– Det er jo i bund og grund arbejdsgivernes ansvar, at der er ordentlige sikre arbejdsforhold, og det er også arbejdsgiverens ansvar at instruere de unge mennesker. Men det er også vigtigt, at de selv er opmærksomme. Kampagnen, der laves i uge 43, er en opmærksomhedsskabende kampagne, hvor vi siger til de unge, at de også selv har et ansvar for sig selv og deres kollegaer, udtaler Lone Jacobsen.
Ny kampagne til virksomhederne
Dansk Arbejdsgiverforening er en anden af hovedaktørerne bag kampagnen. Her understreger konsulent Sven-Peter Nygaard, at han er glad for Uge 43-kampagnen, men han er samtidig enig i, at det også handler om at få fat i arbejdsgiverne.
Han fortæller, at man er i gang med følge kampagnen for de unge op med en, der er rettet mod virksomhederne. Den nye kampagne fokuserer på samarbejde mellem ledelse og medarbejdere og vil gennem medierne sprede gode eksempler, man kan lære af.
– Vi vil følge op med gode eksempler på introduktion af nye medarbejdere herunder elever i virksomhederne, fortæller Sven-Peter Nygaard.
Han understreger, at det især er introduktionen til de nye arbejdsopgaver, der er vigtig. Og at det også er i virksomhedernes interesse at blive gode til at forebygge.