Guerillataktik sparker gang i fynsk iværksætteri

Her ses tre deltagere, der deltog i den første bootcamp og deres kontaktperson fra Tyskland.
Her ses tre deltagere, der deltog i den første bootcamp og deres kontaktperson fra Tyskland. Foto: Guerilla Startup

Nu skal der sparkes gang i det fynske iværksættermiljø. Et nyt initiativ kaldet Guerilla Startup skal få iværksætteriet til at blusse op, især i Odense. Det forklarer grundlæggeren af initiativet Brian Johannsen.

Info om Guerilla Startup:

– Det er gratis at deltage

– Det bliver betalt af sponsorer fra lokalmiljøet

– Forløbet tager fjorten dage

– Det er indrettet så det kan kører sideløbende med et studie

– Alle er velkomne, men især studerende er målgruppen

– Holdene er på max. ti deltagere

– Den næste bootcamp starter d. 29. oktober

Læs mere her.

Initiativet er baseret på bootcamps, hvor studerende og andre interesserede kan prøve iværksætterlivet af på fjorten dage.

– Guerilla Startup skal ses som en katalysator, som sætter gang i tingene, siger han.

Guerilla Startup skal ikke ses som den bærende faktor for iværksættermiljøet, men det skal sætte noget igang, og det er allerede begyndt at virke.

– Når folk ved, at nu begynder der at ske noget, så begynder de selv at få idéer, siger Initiativtager Brian Johannsen.

Bootcampen forløber over fjorten dage, hvor de deltagende får et oplæg om, hvad de skal udvikle på. På den første bootcamp skulle de fem deltagende forsøge at sælge fynske specialøl til det tyske marked.

Læs også: Professor: Det er blevet meget lettere at være iværksætter i Danmark

Guerillataktikken

– Guerilla-tankegangen er meget baseret på, at der ikke sker så meget på Fyn, siger Brian Johannsen.

Guerilla Startup fokuserer på at gøre det på en lille skala, så man går hurtigt ind, og så trækker man sig ud igen, men det er meget vigtigt, at der er opbakning fra de lokale, forklarer han.

– Altså det er jo ikke fordi fem mand, der bliver sat sammen i fjorten dage, kan hamle op med etablerede virksomheder. Ligesom guerilla styrker ofte også er meget mindre, men de arbejder bare så hurtigt og er så vovede i deres tilgang, at de derfor stadig kan slå de store på nogle områder, siger han.

Guerilla Startup hjalp mig med at få vendt det hele på hovedet og give en ny indgangsvinkel til iværksætteri, og til hvordan man skal starte sine projekter, når det er lidt større projekter, der er snak om.

Mads Wedderkopp, iværksætter og deltager på den første bootcamp.

Da de skulle sælge fynske specialøl, tog de til Tyskland og lavede ølsmagning og fandt her ud af, at tyskerne var vilde med øllene, men at de var for dyre. De trak sig derfor hurtigt ud af projektet, fordi idéen ikke holdt, forklarer Brian Johannsen.

– De små virksomheders styrke er netop at kunne gå ind og handle hurtigt og lave små hurtige indsatser til forskel fra de store etablerede virksomheder, hvor beslutninger ikke kan tages så hurtigt, siger han.

Danskerne er ikke så risikovillige, og det er derfor vigtigt at lave et initiativ, hvor deltagerne ikke risikerer så meget, men man lærer en masse af at fejle, forklarer han og uddyber, at man ofte skal fejle mange gange som iværksætter, før det lykkedes.

Iværksætternes træningsbane

Det nye initiativ skal ses som en træningsbane, hvor man kan træne det at være iværksætter, forklarer Brian Johannsen og uddyber, at man jo ikke kan uddanne sig til iværksætter.

På bootcampens start får deltagerne udleveret et CVR-nummer, så de kan starte deres egen virksomhed op. De får rådgivning af PwC, en revisions-, skatte- og rådgivningsvirksomhed og et lokalt advokatfirma, men der lægges især vægt på den kreative del i de fjorten dage, nemlig at udvikle en ide til et konkret produkt.

Under bootcampen netværker de med de sponsorerende virksomheder. Det kan derfor også ses som en langsigtet investering fra virksomheder, fordi de nye iværksættere senere kan samarbejde med virksomhederne, fortæller han.

Bootcampen giver deltagerne netværk, mener Mads Wedderkopp, der er deltager i den første bootcamp.

– Det, jeg kan tage med, er helt klart det her med at springe ud i det og bare få tingene gjort, siger 19-årige Mads Wedderkopp, der allerede inden projektet var iværksætter.

Han havde som iværksætter fundet en metode, der virkede for ham. Det betød også, at han var blevet dårlig til at forny sig.

– Guerilla Startup hjalp mig med at få vendt det hele på hovedet og give en ny indgangsvinkel til iværksætteri, og til hvordan man skal starte sine projekter, når det er lidt større projekter, der er snak om, siger han.

Derudover har oplevelsen betydet, at han i dag har valgt at droppe ud af gymnasiet for at blive fuldtidsiværksætter, siger Mads Wedderkopp og uddyber, at han har fundet nogle projekter, der ser holdbare ud.

Læs også: Unge iværksættere flytter sammen

Odense er bagud

Det private er en stor del af iværksættermiljøet, det er dem som investerer tid, penge og passion, forklarer Brian Johannsen.

Odense er bagud i forhold til byer som Århus og København, og hovedgrunden bag det er, at de private gerne vil deltage, men de har ikke kunnet sammensætte en fælles indsats.

– Det er vigtigt, at man har arrangementer, der binder flere partnere sammen. Det sker ofte gennem et sponsorat, og derfor gennem events som det vi laver, siger han.

Initiativet er en god idé, mener Martin David Munk, professor på Aalborg Universitet.

Han forklarer, at man skal bruge de ressourcer og netværk, der er i lokalområdet. Hvis man kan få akkumuleret ressourcer fra lokalområdet på forskellig vis, så kan det jo gå hen at blive en betydelig succes.

– Alle initiativer der kan gøre en forskel er velkomne. Det handler jo, dybest set, om at skabe nye arbejdspladser. Man siger jo sådan lidt populært, at vi skal leve af nye idéer og nye tiltag, og det er der jo meget litteratur, der siger er rigtigt, forklarer han.

Der kan også være en fremtid i at brede initiativet ud til resten af landet, når man har set, hvordan det kører i Odense. Foreløbigt vil projektet køre frem til midten af 2015, derefter skal der evalueres på, om det virker, fortæller Brian Johannsen.