Ikke alt er fryd og gammen hos Danmarks nye sociale supermarked Wefood på Amager i København. Butikken, der sælger overskudsmad, nyder fortsat stor popularitet hos kunderne, men seks uger efter den store lancering kniber det med at tiltrække frivillig arbejdskraft.
– De største udfordringer, vi har i øjeblikket, er med hensyn til frivillige, forklarer Bassal Hmeidan, der er projektleder hos Wefood, til NetAvisen.
HVAD ER WEFOOD?
Wefood er en butik, der sælger madvarer og andre forbrugsvarer, der stadig er salgsbare efter loven for fødevaresikkerhed.
Varesortimentet varierer dag til dag, men består blandt andet af fødevarer, kosmetik og husholdningsprodukter.
Wefood drives af frivillige, og overskuddet går til Folkekirkens Nødhjælps arbejde til verdens fattigste.
Butikken har adresse på Amagerbrogade 151, og åbningstiden er 15-19 i alle hverdage.
Kilde: Noedhjaelp.dk
I alt mangler Wefood mellem 15-20 ekstra par hænder, siger Bassal Hmeidan. WeFood er et initiativ, der har til formål at nedbringe det 700.00 tons store madspild, der hvert år finder sted i Danmark. Butikken er stiftet af Folkekirkens Nødhjælp og drives af frivillige.
– I dag er vi tre frivillige på vagt, fortæller Lene Andersen, mens hun scanner varer ind bag disken.
Lene Andersen fortæller desuden, at der typisk i hverdagene er behov for tre frivillige i butikkens åbningstid. Dertil kommer de frivillige, der tropper op og klargør butikken, inden kunderne kommer væltende.
Læs også: TV: App mod madspild er en kæmpe succes
Når man træder ind i butikken og bevæger sig op på det lille plateau, der udgør størstedelen af butiksarealet, er det første, der møder en, et halvanden-meter højt skilt med opfordringen: Bliv frivillig. Skiltet står rankt og er svært at undgå at få øje på, hvis man er interesseret i dagens varesortimentet, der blandt andet består af pilsnere, cup cakes og ginger ale til lave priser.
– Vi har egentlig haft stor efterspørgsel, men det er et meget krævende arbejde at være i et supermarked, så vi skal have mange tilknyttet, da ingen skal føle sig pressede. Vi vil gerne sprede arbejdsbyrden, uddyber Bassal Hmeidan.
I øjeblikket er de 20 ansatte, siger Bassal Hmeidan, men antallet skal gerne fordobles. Ambitionen er blandt andet at udvide åbningstiden.
Ekspert undrer sig over mangel på frivillige
På en typisk måned har den enkelte frivillige i Wefood tre vagter af fire timer per vagt.
– Det er meget almindeligt for et frivilligt arbejde, forklarer Terkel Andersen, der er sekretariatschef i Frivilligrådet, et organ som blandt andet som fungerer som strategisk rådgiver for regeringen og Folketinget.
Faktisk kommer det bag på ham, at den nyåbnede butik på Amager har svært ved at rekruttere arbejdskraft.
– Det undrer mig, da der er stor interesse for området ”recycle food”. Selvfølgelig er der altid en risiko for, at det kommer til at ligne et rigtigt arbejde for meget, men omvendt må man sige, at det er formålet, der driver interessen. Det er nogle gode sager i forhold til at undgå madspild og hjælpe mennesker i nød, siger Terkel Andersen.
Læs også: Påsken er højtid for madspild
Ifølge seneste tal fra Frivilligrapporten var 42 % af danskerne frivillige i 2014. Tilsammen brugte de 365 millioner timer årligt på at hjælpe til i alt fra idrætsklubber, madklubber og lektiecaféer til krisecentre og skolebestyrelser. Øverst på listen over årsager til at engagere sig frivilligt ligger muligheden for at hjælpe andre.