Madmarkeder som Torvehallerne og Papirøen i København er populære. Det skyldes blandt andet manglen på udsøgte fødevarer i mange supermarkeder. Det forklarer professor Niels Heine Kristensen fra Aalborg Universitet i København med tilknytning til forskningsgruppen Foodscapes, Innovation og Netværk (FINe).
– Supermarkederne har været i stand til at dække et behov for basisprodukter, men ikke det nye og innovative. De har ikke været first movers. Her har restaurantbranchen været hurtigere til at tage fat på sådan nogle tendenser, siger professor Niels Heine Kristensen.
Selvom supermarkederne er med langt hen ad vejen, findes der flere specialiteter på madmarkederne. Det gælder alt fra pommes frites stegt i andefedt til havregrød med quinoa. Køb en karaffel til din balsamico første gang, og fyld det samme glas op, når du køber noget nyt. Smart og miljøvenligt.
Økologi frem for det konventionelle hitter også på madmarkederne, hvis man spørger professor Niels Heine Kristensen.
– Der er kommet en stigende bevidsthed omkring det, vi indtager, og hvor det kommer fra, siger professor Niels Heine Kristensen.
Læs også: Vi drikker os fulde i økologi
Et ønske om flere madmarkeder
Madmarkeder er et globalt fænomen, og Danmark har ikke været frontløber, fortæller professor Niels Heine Kristensen.
Rapporten København som markedsby af Københavns Kommune fra 2014 understreger samme pointe og sammenligner København med flere europæiske byer herunder Paris, som har 80 fødevaremarkeder.
København skal ifølge rapporten gerne kunne stille op med syv forskellige udendørs fødevaremarkeder i sommerhalvåret ved udgangen af 2018. Det tager tid og kræver hjælp fra staten.
– Staten og kommunernes indblanding er altafgørende for, at fødevaremarkeder får lov til at dukke op i byen. Det kræver meget forberedelse, lyder det fra professor Niels Heine Kristensen.
Læs også: Kampagne får os til at købe mere økologi – især ét sted
Til efteråret vil WestMarket på Vesterbro i København åbne op.
At København ikke følger de andre europæiske hovedstæder, afskrækker ikke Christian Kofoed, administrerende direktør i WestMarket A/S. Christian Kofoed er nemlig enig i, at København mangler flere madsteder. Og manglen kommer af en stigende interesse på området.
– Der er en øget interesse for flere madsteder i byen, hvilket kommer af en øget interesse for selve maden, siger Christian Kofoed.
Der bliver tænkt meget mere over, hvor det næste måltid skal komme fra, hvis man spørger Christian Kofoed. Dét vil et madmarked som WestMarket gerne imødekomme.