2015 var et rigtig godt år for de danske museer. Gæsterne flokkedes nemlig til, og næsten to millioner flere besøgte museerne i 2015 end i 2014, hvilket svarer til en stigning på 11%. Det fremgår i dag af en undersøgelse fra Danmarks Statistik.
Formand for Organisationen Danske Museer, Frank A. Rasmussen, peger på, at det især er museernes nye og spændende udstillinger, der trækker flere besøgende til.
– Der er en række museer, der har lavet nogle blockbustere, som har formået at belyse et specielt emne og gøre det både aktuelt, debatskabende og interessant, siger Frank A. Rasmussen om årsagen til museernes fremgang.
Læs også: Kunsthistoriker: Glyptoteket rammer plet med eksotisk udstilling
Man kan vist roligt sige, at museumsgæsterne de sidste 10-15 år har ændret sig fra at være damer med blåt hår og mænd med kulturelt underbid til i dag at repræsentere en meget bredere vifte af et meget yngre publikum.
Frank A. Rasmussen, formand for Organisationen Danske Museer
Det Nationalhistoriske Museum, der har til huse på Frederiksborg Slot, er det museum, der har haft den største fremgang i antal gæster med en stigning på 46% fra 2014 til 2015. Museumsdirektør Mette Skougaard tror, at det især var den populære udstilling af Dronning Margrethes kongelige garderobe sidste år, der gjorde udslaget.
– Vores store udstilling i anledning af Dronningens fødselsdag var meget populær og tiltrak mange mennesker fra hele verden. Hvis man laver noget med Dronningen, så har man et stort publikum og en bred interesse hos et stort segment i hele landet, siger Mette Skougaard.
Museer tiltrækker nye målgrupper
Med de mange forskellige typer udstillinger, som museerne tilbyder i dag, er typen, der tager på museum, ikke den samme, som den var engang. Det mener Frank A. Rasmussen.
– Man kan vist roligt sige, at museumsgæsterne de sidste 10-15 år har ændret sig fra at være damer med blåt hår og mænd med kulturelt underbid til i dag at repræsentere en meget bredere vifte af et meget yngre publikum, siger Frank A. Rasmussen.
Vores ønske er, at man får udvidet sin historiske bevidsthed. Derfor skal det altid være aktuelt, levende og vedkommende.
Mette Skougaard, museumsdirektør på Det Nationalhistoriske Museum
Han fremhæver blandt andet Statens Museum for Kunst, der har haft succes med at lave aftenåbninger med fredagsbar, som et godt eksempel på et museum, der har haft held med at tiltrække et yngre segment.
På Frederiksborg Slot mener direktør Mette Skougaard også, at museets rolle er at gøre det kulturelle og historiske relevant for samtiden.
– Vores opgave er at gøre det fundament, vi bygger på, relevant i forhold til den tid, vi lever i. En udstilling om besættelsestiden ville man måske have lavet på en anden måde for 20 år siden og på en helt anden måde i 1946. Vi prøver hele tiden at vise historien i et nyt perspektiv, så den bliver set ud fra den position, vi har i dag, siger hun.
Læs også: Fredagsbarer hiver unge på museum
Til foråret kan man opleve den britiske kunstner Jonathan Yeo, der blandt andet har malet et portræt af Helle Thorning-Schmidt. Også fotografen Marco Grob, der blandt andet har fotograferet Hillary Clinton, Donald Trump og Dalai Lama, vil være på museets program.
– Vores ønske er, at man får udvidet sin historiske bevidsthed. Derfor skal det altid være aktuelt, levende og vedkommende, siger Mette Skougaard.
Udover Frederiksborg Slot er det blandt andet Arken og Designmuseum Danmark, der har oplevet den største procentvise stigning i antal besøgende sidste år.
Men stigningen i antal museumsgæster har været en generel tendens i flere år. Især de statslige og statsanerkendte museer som Nationalmuseet og Aros har siden 2010 haft en løbende stigning fra omkring 8,2 millioner til over 10 millioner i dag. Det fremgår af Danmarks Statistik.