Fredagsbarer hiver unge på museum

Statens Museum for Kunst afholder eventet SMK Fridays. Foto: Karen Søndergaard

Noget må museerne gøre rigtigt. Nye tal fra Danmarks Statistik viser, at antallet af museumsgæster er steget fra 14,6 mio. i 2014 til 16,2 mio. i 2015. Det er en årlig stigning på 11 procent.

Ifølge Lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, Malene Vest Hansen, har museumsbegrebet udviklet sig.

– Jeg tror, man ser frugten af det arbejde, museerne længe har gjort, med at tilbyde kulturoplevelser for de forskellige brugergrupper, hvilket er noget Kulturstyrelsen også har tilskyndet. Før var ferniseringer for et lukket, inviteret selskab. Nu er det tit åbne arrangementer, hvor alle er inviteret med, siger Malene Vest Hansen.

Læs også: Museer slår rekord: Gæsterne myldrer ind

I 2015, ifølge Danmarks Statistik, købte 77.000 flere mennesker, end forrige år, entrebillet til kunstmuseet Louisiana Museum of Modern Art.

– Besøgstallene på samtlige udstillinger i 2015 har ligget over budget. Dog var besøgstallet på Kusama-udstillingen langt over budget, som har betydet, at udstillingen er den tredje-mest-sete udstilling i museets historie, siger Louisianas økonomichef, Carsten Skjøt.

Mere end et museum i klassisk forstand

Louisiana Klubben har fået en markant stigning i antallet af medlemmer. Særligt hos de unge ser Louisiana en ny besøgstendens. Det fortæller Carsten Skjøt.

Som et forsøg på at trække flere museumsgæster til, særligt et yngre publikum, afholder mange museer i dag forskellige former for events.

– Statens Museum for Kunst og Glyptoteket har bl.a. indført nogle nye typer af arrangementer, SMK Fridays og Slow, som er faglige events, der appellerer til forskellige publikumsgrupper, siger Malene Vest Hansen og fortsætter:

– Kunsten er selvfølgelig stadigvæk at lave fagligt højt kvalificerede udstillinger, men også at kunne henvende sig til forskellige publikumsgrupper i forskellige formidlingstiltag eller events.

Læs også: Vi er vilde med at gå på museum

Hos Nationalmusset har man gjort sig den erfaring, at store særudstillinger ikke tiltrækker lige så mange museumsgæster som permanente udstillinger. Men man har også erfaret, at det er en succes at slå dørene op efter normal lukketid til drinks og kulturoplevelser.

– Vi har indført konceptet Natnight, som er en fredagsbar, hvor man samtidig kan få kulturoplevelser. Det har tiltrukket en helt ny gruppe af mennesker, som ellers ikke kommer på Nationalmuseet, siger presseansvarlig ved Nationalmuseet, Henrik Schilling.

Natnight blev senest afholdt den 15. april 2016 og vil vende tilbage efter sommeren.

Før musen over billederne og find ud af hvornår der afholdes nye events 

Sene åbningstider gør Museer let tilgængelige

Et sted som kunstmuseet Louisiana har åbent til kl. 22 tirsdag til fredag. Mange andre museer har også valgt at holde længe åbent en enkelt aften i ugen. Ifølge Malene Vest Hansen gør de sene åbningstider museerne lettere tilgængelige.

– Med den gennemsnitlige arbejdstid giver det flere mennesker mulighed for at besøge museet efter en endt arbejdsdag. Det tog nogle måneder, før folk udnyttede de sene åbningstider på Louisiana, men nu er det et tilbud, rigtig mange gør brug af, siger Malene Vest Hansen.