Melodiske elektroniske toner pumper ud af Nørrebrohallens musikanlæg. Det danske tøjmærke Won Hundred har inviteret til lagersalg, og selvom det er sidst på dagen, er hallen stuvende fuld med mennesker, der er på jagt efter en god handel.
Foråret står på spring, og det samme gør flere danske tøjmærker, der ivrigt forsøger at tømme lageret, inden de blomstrede sommerkjoler og knælange badeshorts indtager butikkerne.
Selvom de mange lagersalg er guf for forbrugeren, der kan sikre sig en ny garderobe til billige penge, risikerer det at undergrave branchen. Det mener Ann Merete Ohrt, der er underviser og programansvarlig for produktdesign på KADK, Det Kongelige Danske Kunstakademis Skoler for Arkitektur, Design og Konservering.
– I det hele taget er det noget værre lort, siger Ann Merete Ohrt
– Det kan godt være, det er blevet meget populært at holde lagersalg, men det er ikke et sundhedstegn. Det er blevet rigtig slemt. Alle holder lagersalg, og der er udsalg hele tiden. Det er en ond cirkel, som man skal forsøge at komme ud af, siger Ann Merete Ohrt og peger samtidig på årsager til, at det ikke er bæredygtigt for branchen, at mange tøjmærker sælger ud af lageret med jævne mellemrum.
– Først og fremmest vænner man forbrugerne til ikke at betale fuld pris for noget som helst, for hvis de venter længe nok, skal der nok dukke et lagersalg op. Stikker man dybere ned er det dårligt for branchen, fordi de producerer for mange kollektioner og styles per kollektion, som de ikke får solgt, og de derfor må sælge på lagersalg. Tøjet kan ikke nå at være i butikkerne længe nok og derfor venter forbrugerne, siger Ann Merete Ohrt.
Læs også: Vi er vilde med at gå på museum
Alene i København er der ifølge AOK 26 nye eller tilbagevendende lagersalg i resten af april måned, og på Facebook holder sider som eksempelvis ”Fashion Facts” løbende overblik nytilkomne lagersalg overalt i Danmark.
Lagersalg kan udvande de traditionelle salgskanaler
Dansk eksportchef for brancheorganisationen Dansk Mode & Textil Michael Hilmose forklarer, at problematikken med at sælge varer til billige penge har eksisteret længe, men at de mange lagersalg potentielt kan medføre, at branchen ændrer salgsmetoder.
– På sigt, hvis lagersalg er kommet for at blive og foregår hele tiden, er det med til at udvande de traditionelle salgskanaler.
Michael Hvilmose fortæller videre, at det er nødvendigt for branchen at sælge til fuld pris, da det er den pris, der skal til, for at alle dem, der lever af at sælge tøj, kan have en fornuftig indkomst.
Tøjmærker: Lagersalg påvirker ikke økonomien
Teuta Kastrati, der er PR- og marketingsansvarlig for Won Hundred, forklarer, at deres lagersalg ikke har den store indflydelse på virksomhedens økonomi. De afholder lagersalg en gang per sæson og har været gang i et par år.
– Vi har restvarer, som vi stadig står inde for, så det er en god måde at få det solgt. Vi føler ikke, det gør skade for os – tværtimod, siger Teuta Kastrati.
– Vi kan ikke mærke det økonomisk, da det er gamle varer, som vi får solgt. Det skader ikke vores nye varer, som er i butikkerne. Det er også en af grundene til, at vi gør det hver sæson. Hos os tror vi stadig på, at de nye varer er mere fristende for kunderne end de gamle, siger Teuta Kastrati.
Læs også: Vi drikker os fulde i økologi
Heller ikke hos et andet dansk tøjmærke, der også er hoppet på lagersalg-bølgen, er der et bagvedliggende økonomisk incitament.
Ifølge NN07’s marketingskoordinator Andreas Herring handler det mere om at komme af med gamle varer og møde kunderne end om at tjene penge.
– Det er en fin måde at komme af med det lager, man har, og det er en fin måde for os på kontoret at møde kunderne på. Vi er selv til stede ved lagersalgene, så på den måde kommer vi direkte ud til vores forbrugere, forklarer Andreas Herring.
– Hvis man afholder lagersalg et par gange om året på en eller to forskellige steder, har jeg svært ved at se, at det skal true den daglige omsætning. Netop fordi vi er til stede i over 200 butikker i hele Norden, er det derfor hos os kun en brøkdel af vores indtægt, siger Andreas Herring.
Andreas Herring medgiver dog, at der er risiko for, at forbrugerne vænner sig til at købe tøj under fuld pris.
– Hvis man kigger i et helikopterperspektiv og forestiller sig, at alle brands holder lagersalg en gang om måneden, vil det være et problem, siger Andreas Herring.
Få et overblik over de kommende lagersalg i København på nedenstående kort. Kilde AOK.