Mode-bloggere spinder guld på deres aflagte tøj

Først skaber de stilen. Og sælger de den. Mange vil nemlig gerne fylde skabet med mode-bloggernes gamle stil. Derfor tjener mode-bloggerne godt på sælge deres brugte t-shirts og sko til deres læsere.

»Det går rigtig stærkt, når jeg sælger ud. Hvis jeg for eksempel lægger to trøjer til salg om morgenen, så er de solgt om aftenen,« siger Mie Quist, modeblogger.

Og hun kan let bekræfte, at det er blevet lettere at sælge det brugte tøj i takt med at hendes blog bliver mere populær. Hendes blog har i øjeblikket. ca. 56.000 læsere om måneden.

4.000 for gammelt tøj

Men det er ikke kun virtuelt at bloggerne har stor succes. I weekenden mødte stylister, moderedaktører og bloggere op på St. Kongensgade i København for at sælge ud af skabet.

Her inkasserede Mie Quist 4.000 kroner ved at sælge sine gamle køb.

»Det er helt sikkert blevet nemmere at sælge tingene. Det var så overvældene i weekenden. Der var jo en kæmpe kø ude foran indgangen til standene. Det var faktisk lidt et chok at se, hvilken effekt det havde, at man havde en blog,« siger hun.

Hun fortæller også, at hendes blog-kollegaer kan fortælle om den samme tendens.

 
Bloggeren er en mærkevare

Bloggernes succes, med at sælge deres tøj, handler om deres status, forklarer Karen Klitgaard Povlsen, forsker i ugeblade og magasiner ved Aarhus Universitet.

»Mode-bloggeren har jo en status som ekspert hos læserne, et stil-ikon, men samtidig også en veninde. Den status skaber stor tillid i en tid, hvor man stoler mere på personlige anbefalinger end på eksperternes,« siger hun.

Mutanten, der kommer ud af mikset mellem veninde og stil-ikon tilføjer det brugte tøj ekstra værdi, netop fordi at modebloggeren har haft den på.

»Når man køber et stykke tøj af modebloggeren, så bliver der lagt en ekstra værdi oven i tøjets eget mærke. Modebloggeren er faktisk blevet en mærkevare i sig selv. En garant for god stil,« siger Karen Klitgaard Povlsen.

Men tendensen er gammel vin på nye flasker, mener Karen Klitgaard Povlsen.

»Det er jo faktisk ikke anderledes end hvad modemagasinerne har gjort i årevis. Magasinerne er jo også fyldt med tøj, der er til salg. Og fordi der er særligt udvalgt af magasinets redaktør, så er det ekstra værdifuldt og giver udtryk for god stil« siger hun.

 
Blogging er business

Og succesen ser ud til at fortsætte. De penge, som Mie Quist i hvert fald tjener på, at sælge sit gamle tøj, bliver nemlig brugt på nyt tøj.

»Det jeg sælger ud af er jo lort. Det er gamle, billige ting fra for eksempel H&M som jeg sælger, og så bruger jeg pengene på at købe noget nyt, dyrt og lækkert,« siger Mie Quist.

Pengene havner derfor ikke på opsparingskontoen, men investeres direkte tilbage i en blogger-cyklus, hvor det sættes til salg på bloggen, når det ikke længere pynter i skabet.

Læs også:

Modeblogger: »Hvorfor skal jeg skrive, at det er ’åh, så flot’, hvis jeg synes, det er virkelig grimt?«

Modeblogger: Outreret er ikke den danske stil