Musik i fjernsynet er ikke noget der giver seere, det er faktisk mere et brand end en god investering.
På en normal lørdag aften, fra kl. 20 til 22, har TV 2 op til 900.000 seere. Når den danske musikbranche på lørdag skal hyldes for åben skærm, regner tv-stationen med, at seertallet vil være betydeligt lavere.
»Musik på tv er ikke interessant for det brede Danmark, det er den historiefortælling, der er knyttet til, som trækker seere,« fortæller programredaktør Preben Vridstoft.
Det betyder derfor også, at de små genrer som jazz- og folkemusik i modsætning til sidste år, må følge med i showet hjemme fra deres stuer. TV 2 vurderer, at de vil miste for mange seere ved at have en for bred vifte af musik. Ærgerligt, men også forståeligt nok, mener Rasmus Fribo fra sekretariatet for dansk folkemusik.
Et nyt koncept
Da DMA gik af stablen sidste år, var det alt fra pop og rock til folk og jazz, der blev hyldet. Som de store vindere var popikoner som Medina og Rasmus Seebach, men også mere ukendte navne som folkemusikerne Nikolaj Busk og Bjarke Falgreen, som begge har succes inden for og uden for landets grænser, modtog op til flere priser.
Showet blev ikke tv-transmitteret og havde ikke den gennemslagskraft, som et awardshow skal have, forklarer Lasse Lindholm, kommunikationschef i IFPI, som er musikselskabernes brancheorganisation.
»At vise en bred vifte af musik, er ikke det samme som at nå bredt ud i befolkningen. Vi har derfor valgt at ‘reboote’ hele konceptet og lave et stort tv-show. Det er vigtigt, at dansk musik kommer ud til hele Danmark, og derfor mener vi, at DMA skal bygges på et sikkert og solidt grundlag, så det på sigt har mulighed for at vokse og inkludere et endnu bredere udsnit af dansk musik«, siger han.
TV 2 er en vigtig medspiller når det handler om at få dansk musik ud i befolkningen, og derfor har stationen selvsagt også krav på at have en finger med i spillet. Udover at miste seere kommer kanalen også til at tabe mange penge. Antallet af reklameblokke bliver mindre, da showet ikke kan afbrydes og det betyder meget, forklarer Preben Vridstoft. Det betyder bl.a., at det band, som på lørdag vinder årets livepris ikke skal spille live alligevel, selv om det var planlagt. Det er for stor en risiko, mener han.
»Da Det Nye Talkshow lavede et personligt interview med Robbie Williams, havde programmet, sit hidtil højeste seertal, men da Robbie skulle spille sin musik forsvandt seerne« fortæller Preben Vridstoft.
Han fortæller, at tv handler om gode historier og ikke musik. Derfor har TV2 valgt, at tage priser som årets producer m.fl. ud af showet. De har på samme tid besluttet, at året navn skal bestemmes af Go’ Morgen Danmarks seere.
Nikolaj Busk var en af de helt store vindere ved sidste års DMA med hele fire priser i folk-genren, og han er skuffet over, at være ‘valgt’ fra.
»Vi søger alle det samme nemlig at røre lytteren. Alle har en god historie at fortælle«, fortæller han. Nikolaj Busk synes, at IFPI underlægger sig TV 2’s behov for at lave tv, og ikke prioriterer musikken højt nok.
Jeg hører ikke til her
Det er vigtigt, at der kommer fokus på de små genrer, men det skal ikke være for enhver pris. August Rosenbaum vandt prisen som årets jazznavn sidste år, og han kan ikke hidse sig op over argumentet om, at han ikke passer ind i primetime tv.
»Sådan som DMA fremstår nu føler jeg ikke, at det er et tab for mig ikke at være repræsenteret«, forklarer han. Der er andre og flere måder at få sin musik ud på.
»Jeg synes ikke, at det var en succes sidste år. Det er forkert, at eksperimenterende musik ikke kan have lov at være eksperimenterende, og skal skære i sig selv for at komme til at passe ind i sådan et show. Man fjerner nichen ved at putte den ind i et mainstreamshow, som DMA er«, mener han.
Læs også: