Afgift giver styrtdyk i salg af elbiler

Færre danskere har i år valgt at investere i en elbil som denne. Foto: Morguefile.com
Færre danskere har i år valgt at investere i en elbil som denne.
Foto: Morguefile.com

En fremtid fyldt med elbiler er ikke lige rundt om hjørnet, viser nye tal fra Danmarks Statistik. Det sidste år har bilforhandlerne kun langet 682 elbiler over disken. Sidste år var tallet 3.838. Rapporten konkluderer, at faldet skyldes de nye registreringsafgift for elbiler.

Det mærker Emil Sommer-Storstein, medejer af det elektriske autohus, som forhandler elbiler.

– Fra den ene dag til den anden forsvandt interessen for elbiler. Det kan vi både se på salgstallene, på antallet af besøgende i butikken og på de sociale medier, hvor færre kontakter os, siger Emil Sommer-Storstein, som fortæller at butikken i år har solgt halvdelen af, hvad de plejer.

Regeringen ændrede sammen med Socialdemokraterne, Det Radikal Venstre og Dansk Folkeparti sidste år lovgivningen, så elbiler i 2020 har samme registreringsafgift som benzin- og dieselbiler.

Den gradvise udfasning betyder, at elbilskøbere i år skal betale 20 procent af registreringsafgiften.

Når man køber en elbil, får man mindre komfort, design og luksus for pengene
Lucia Reisch fra Copenhagen Business School

Læs også: Wrrooom-lov-tvinger-elbiler-til-at-larme

Interessen forsvandt som dug for solen

Det er han ikke i tvivl om hænger sammen med registreringsafgifterne.

– Det er tydeligt, at fra den dag den dag nye registreringsafgift trådte i kraft, da fik vi færre kunder. Det er jo klart, at økonomi har en betydning, når man skal købe en bil, siger elbils forhandleren, som forklarer, at det er meget forskelligt, hvor stor registreringsafgifter er på elbiler.

Læs også: Elbiler-skal-igen-parkere-gratis-i-kobenhavn

De rige kører elbil

Det er især personer med ekstra luft i budgettet, som vælger at investere i elbiler. Tallene fra Danmarks Statisk viser nemlig, at knap 65 procent af alle, som har købt en elbil inden for det seneste år, er blandt de 10 procent rigeste i Danmark.

Det er på trods af, at det er muligt at få en billigere elbil, end det har været tidligere. Det er dog især interessen for de små billige elbiler, som har solgt mindre i år.

-Det er især de små billige modeller som Renault Zoe eller Nissan Leaf, som ikke har solgt så godt efter de har ændret registreringsafgiften. I de dyrere modeller er salget ikke dykket nær så meget, fortæller Emil Sommer-Storstein.

Elbilerne er stadigvæk for dyre

At elbilen er stadig ikke er blevet alle mands eje skyldes flere forskellige ting, vurderer ekspert i forbrug og bæredygtigt adfærd Lucia Reisch fra Copenhagen Business School.

-Det er en kombination af flere ting, men de fleste som har et lavt budget vil fokusere på at få så meget for pengene så muligt. Når man køber en elbil, får man mindre komfort, design og luksus for pengene, siger hun. Mange forbrugere i middelklassen køber brugte biler, netop fordi de får mere for penge, og der stadig et meget lille udbud at brugte elbiler.

Derudover fortæller forskeren, at der er en direkte sammenhæng mellem interesse for miljøet og indkomstniveau. Personer med en høj indkomst interesserer sig mere for miljøet, og derfor er de mere tilbøjelige til at købe en elbil.

Elbilen er stadigvæk en nichebil, men det vil i fremtiden ændre sig, mener Lucia Reisch. Hun tror på, at luksusmærket Teslas nye satsning kan vende op og ned på markedet.

-Tesla arbejder på en budgetvenlig bil. Den er jeg sikker på kommer til at ændre markedet, fordi den kan give den luksus og branding folk efterspørger til en billigere pris, fortæller hun.

Læs også: Usikker-fremtid-for-afgiftsfri-elbiler