Mildt vejr ingen undskyldning: Skift til vinterdæk nu

Hvis bilister vil komme sikkert gennem vinteren, er det tid til at lægge sommerdækkene på hylden og få vinterdækkene på. Foto: Morguefile.com
Hvis bilister vil komme sikkert gennem vinteren, er det tid til at lægge sommerdækkene på hylden og få vinterdækkene på.
Foto: Morguefile.com

Gode råd om vinterdæk

– Skift nu, inden frosten kommer
– Kig efter dæklabels
– Continental, Dunlop, Bridgestone og Michelin er bedst i test

Selvom vejret stadig er forholdsvis lunt, skal bilejere ikke lade vinterdækkene blive i garagen.
Det er tid til at skifte nu, også selvom frosten endnu ikke har ramt landet hårdt. Sommerdæk er på ingen måde den optimale løsning i det sene efterår og vinteren.

– Tommelfingerreglen siger, at når temperaturen kommer under syv grader, er det tid til at skifte til vinterdæk, siger Arne Hansen fra Dækbranchens Fællesråd.

Han understreger, at selvom vejret lige nu er mildt, er det om at komme i gang, og det skal gerne være i løbet af denne uge eller den næste.

– Det plejer at være omkring efterårsferien, og det er jo nu, fortæller Arne Hansen.

Vil man køre i vinterføre, er der ingen vej uden om vinterdæk. Både fordi det øger sikkerheden markant, men også fordi det har betydning for fremkommeligheden.
Forenede Danske Motorejere i en pressemeddelelse

Vent ikke på frosten
Han siger også, at vejret i år godt kan snyde, fordi det lige nu ikke er særlig koldt. Noget som det dog bliver understreget, at bilister ikke skal lade sig stoppe af.

– Det nytter ikke at vente, til der bliver annonceret lave temperaturer eller frost og sne. Så er det alt for sent. Hellere være ude i god tid. Så få dækkene på nu også selvom det skulle blive en mild vinter. Der er ingen vej udenom. Det handler om sikkerhed, siger han.

Han fortæller samtidig, at det ikke er skadeligt at køre med vinterdæk, selvom der ikke er sne på vejene.

Læs også: Guide: Gør vognen vinterklar

Kig efter dæklabels
For bilister, der skal købe nye vinterdæk, kan der med fordel kigges efter såkaldte dæklabels. Det er et mærkat, der sidder på alle nye dæk, der er produceret efter 2012.
Det er en forholdsvis ny ordning, hvor det er muligt at se, hvilke egenskaber de enkelte dæk har.

– Dæklabels beskriver dækkenes præstationer inden for tre områder; brændstof, bremseegenskaber og hvor meget støj, de giver, fortæller Arne Hansen.

Ikke alle dæk passer til det danske vejr
Hos Forenede Danske Motorejere (FDM) er budskabet angående vinterdæk også klart:

-Vil man køre i vinterføre, er der ingen vej uden om vinterdæk. Både fordi det øger sikkerheden markant, men også fordi det har betydning for fremkommeligheden. Det skriver de i en pressemeddelelse.

Og når det kommer til at finde gode vinterdæk, laver FDM hvert år en test på forskellige vinterdæk, som Arne Hansen anbefaler bilejere at kigge på, hvis der skal købes nye.
Testen i år, der er blevet lavet på 26 dæk, viser, at der er stor forskel på, hvilke dæk der passer bedst til det danske vintervejr, fremgår det af pressemeddelelsen:

– Hvor stort set alle 26 dæk står godt fast i sne og is, er det ikke alle, der klarer sig lige godt på våd vej og dermed passer til de våde danske vinterveje, siger FDM’s biltekniske redaktør Søren W. Rasmussen.

Resultatet af testen blev, at dæk af mærkerne Continental, Dunlop, Bridgestone og Michelin er de klart bedste set med danske øjne.

Læs også: Test af vinterdæk 2014