J-dagen rykker i udlandet

På fredag falder den første sne, når danskere rundt om i landet kl. 20.59 knapper Tuborgs julebryg op og synger bjældeklang til den store guldmedalje. Danskerne vil dog ikke være de eneste. Under så fjerne himmelstrøg som Japan og Serbien glæder man sig også til fredag. Idéen om en national festdag med druk som eneste punkt på dagsordenen er nu blevet en eksportsucces. 

»En række lande bruger konceptet i mere eller mindre grad – blandt andet Sverige, Tyskland, Serbien. En bar i Tokyo holder også J-dag med merchandise fra Danmark,« fortæller Jens Bekke, kommunikationsdirektør i Carlsberg.

Han tilføjer, at interessen omkring den danske J-dag er stor.

»Vi har ofte medarbejdere og journalister med fra andre lande. De er meget begejstrede for, at der findes en national festdag, når julebryggen kommer på gaden. Som et kuriosum så lavede en af Kinas store radiostationer sidste år en historie om J-dag«.

Tuborg gør dog ikke noget aktivt for at udbrede konceptet.
»Vi udbreder ikke konceptet, men hvis andre lande gerne vil opleve det og måske kopiere det i en eller anden form, så er det fint. Fx har Serbien to gange haft journalister herop, bl.a. fra de store TV-stationer, som har filmet hele dagen med forberedelser og aftenens begivenheder. På den måde spredes den danske J-dags-tradition til andre lande,« fortæller Jens Bekke.

Vi vil gerne have anledning til at fulde os

Ifølge Asger Liebst, ekspert i reklamer og kommunikation, er J-dag blevet en form for mærkedag, en alternativ helligdag, som er slået igennem i ungdomssegmentet. Forklaringen er simpel. Vi vil gerne have en fælles anledning til at fulde os.
»Det kan minde lidt om Roskilde Festival. En årligt tilbagevendende begivenhed, hvor man er sikker på, at der er fest i gaden«, fortæller Asger Liebst.



På reklamesiden har Tuborg holdt fast i den samme reklamefilm i 30 år.
»Man har holdt helt usædvanligt fast i et bestemt varemærke, symbolik og grafik. Det er meget sjældent, man bliver ved med at gentage en bestemt reklame i 30 år. Det er helt vildt«. 


Ikke desto mindre er kendskabet vokset til J-dagen, og det er ført videre gennem to generationer.

»Det er overraskende. Oftest vil den følgende generation tage afstand af forældregenerationen, og det de syntes var sjov. Det får mig til at tænke, at der er en større ting derude, et enormt behov for at have en god anledning til at samle sig, gå i byen og fulde sig,« fortæller Asger Liebst.

LÆS MERE: J-dag på Facebook