En smilende ældre mand, der med rolig stemme siger godmorgen til morgentrætte mennesker. Det er et billede, mange mennesker har i hovedet, når man siger buschauffør, og billedet passer faktisk til virkeligheden. I hvert fald når det kommer til mange buschauffører i Roskilde.
Roskilde-busselskabet Kruse har 80 chauffører, der kører rutebilskørsel i blandt andet Roskilde og Lejre Kommune. Hos Kruse er de glade for deres ældre chauffører. Faktisk er gennemsnitsalderen for selskabets chauffører omkring 55 år. Alligevel efterlyser selskabet nye yngre ansøgere til erhvervet som buschauffør. Det gør de af den simple grund, at de er bange for pludseligt at stå uden nok buschauffører.
– De ældre chauffører er fleksible og pligtopfyldende, men vores medarbejdersammensætning bliver meget ensidig. Vi kan komme ud for, at lige pludseligt er der fem-seks, der skal på efterløn. Det giver nogle udfordringer rent rekrutteringsmæssigt, siger Mie Kruse, der er medejer af Kruse.
Svært at tiltrække de unge
Trafikselskabet Movia, der står for al bustrafik i Region Sjælland og Hovedstaden, har udliciteret al buskørsel til flere forskellige busselskaber. Det betyder, at Kruse skal kæmpe med flere andre busselskaber om at køre de forskellige busruter i området. Derfor bliver de nødt til at konkurrere på prisen, som gør det svært at tiltrække unge ved at tilbyde bedre lønninger.
Helge Hvid, der er professor og arbejdsmarkedsforsker på Roskilde Universitet, ser det dog ikke som noget nyt, at firmaer søger ny arbejdskraft.
– Arbejdsgivere har altid ment, det var svært at finde ansatte. Selv i de mest arbejdsløshedsplagede fag synes arbejdsgivere, at det er svært at finde arbejdskraft, fortæller Helge Hvid.
Læs også: 23-årig buschauffør: “Jeg elsker at se folks reaktioner, når jeg kommer kørende”
Alligevel tror Mie Kruse dog også, at det er chaufførbranchens omdømme, som kan være med til at afskrække de unge.
– Der er helt sikkert et imageproblem. Det er noget, vi hører i branchen generelt. Det er ikke et specielt attraktivt arbejde. Det kan være i forhold til arbejdstider, der både kan være om natten og dagen, siger Mie Kruse.
Gamle buschauffører er godt for arbejdsmarkedet
Helge Hvid mener ikke, at det er et problem, at gennemsnitsalderen på buschauffører er høj. Tværtimod mener han, jobbet som buschauffør kan være gavnligt både for de ældre og for arbejdsmarkedet.
– Hvis du har kørt som langtidschauffør i mange år, så kan det være fint at gå fra lange arbejdstider til de kortere som buschauffør. Det er ganske godt fra en arbejdsmarkedsvinkel, så de ikke bare bliver nedslidte, men kan blive ved med at arbejde, siger Helge Hvid.
Læs også: Mange ældre udskyder pensionen
Mie Kruse frygter dog, at fremtiden kan gøre arbejdet som buschauffør mindre skånsomt, hvis ikke der kommer flere unge til faget.
– De rekrutteringsmæssige udfordringer kan medføre, at der pludseligt ikke er nok chauffører, og dem, der er, skal køre overtid. Det er jo ikke forsvarligt i en længere periode, siger Mie Kruse.
Aldersdiskriminationen lurer
Kruse håber altså på at få flere yngre kræfter ind bag chaufførsæderne. Det gør de primært som en sikring for fremtiden. Men ifølge Helge Hvid er der ikke noget belæg for at gå specifikt efter at ansætte unge i en virksomhed. Det ser han nemlig som en problematisk tilgang til alder.
– Et problem er aldersdiskrimination. Der er ikke noget belæg for, at ældre ikke er lige så gode som yngre, når det kommer til mange forskellige arbejdsområder, fortæller Helge Hvid.
Flere steder ser man dog, at busselskaber går efter at rekruttere flere yngre chauffører. Et af tiltagene er at kombinere buschaufføruddannelsen med integration af indvandrere.
One Response to "Busselskab i Roskilde har brug for et skud ungdom"