112-app var til gavn allerede inden lanceringen

112_logo

Under et arrangement på Dronning Louises Bro i København i mandags, blev 112-appen officielt lanceret. Men allerede to dage før hjalp den alarmcentralen med hurtigere at finde frem til en tilskadekommen.

Det oplyser Steen H. Larsen, der er leder af 112-sekretariatet hos Rigspolitiet.

Læs også: Et tryk på mobilen skal redde liv

– En af vores teknikere var ude at cykle og bemærkede, at der var en person, der var væltet og havde slået sig, siger Steen H. Larsen.

Flere personer fra Rigspolitiet har haft 112-appen et stykke tid, men lørdag var første gang, den blev brugt i en nødsituation.

– Der var nogen i gang med at ringe til alarmcentralen og havde forbindelse, men kunne ikke finde ud af, hvor de befandt sig. Det overtager vores tekniker så og ringer op via applikationen, og alarmcentralen kunne se, hvor de var henne, siger Steen H. Larsen.

– Det hjalp i det tilfælde med hurtigere at finde ud af, hvor de var henne, fortsætter han.

Steen H. Larsen understreger dog, at 112-appen er ment som supplement, og at der er mulighed for tekniske problemer, vejrforstyrrelser eller manglende dækning.

– Men så får vi celle-id som i gamle dage, og talen går altid igennem. Hvis ikke der er strøm nok på batteriet, så vil den ikke starte GPSen. Talen er det vigtigste, siger han.

Læs også: Ekspert spår 112-app’en svære kår

Steen H. Larsen håber, at alle vil bruge 112-appen og er optimistisk efter de første to dage. Der er planlagt en større reklamekampagne, når de har nogen solstråle-historier, hvor 112-appen har spillet en afgørende rolle. I øjeblikket reklameres der i bl.a. busser og toge.

Appen er udviklet samarbejde mellem Rigspolitiet, Københavns Brandvæsen og Geodatastyrelsen, og er finansieret af Trygfonden. Den er gratis og virker til Android, iPhone og Windows Phone.

Hent 112-appen her