At være en sportsmand er noget, som man forbinder med styrke, stolthed og hård træning. Store sportsbegivenheder bliver fulgt af mange millioner mennesker på verdensplan, og i toppen af pyramiden findes hhv. VM, EM og OL. Når man så fjerner det fysiske aspekt, og sætter sig foran en computer for at spille spil kompetitivt mod andre, kan man så stadig være sportsmand? Det lykkedes i hvert fald Mads Peter Pedersen, som både dyrker fodbold, studerer og spiller e-sport på professionelt plan.
– Fodbold er min passion, men det Fifa kan, er at bringe min kærlighed til fodbold op på virtuelt plan, og så er det fedt at kunne benytte sig af de spillere, man ser op til. Man får desuden afprøvet nogle anderledes taktikker, og man kommer ud over de fysiske begrænsninger, som man selv har på banen. I Counter-Strike får du også mulighed for at skyde på folk, fortæller Mads Peter Pedersen grinende.
Jeg tror sådan set ikke, at vi har brug for at blive anerkendt som en sport længere.
Jakob Lund Kristensen, Chef for Copenhagen Wolves
Mads Peter Pedersen er professionel e-sportsudøver. Han er studerende på Roskilde Universitet, og han er ansat som Fifa-ekspert hos Eurogamer.dk, og han har tidligere spillet Counter-Strike professionelt for et amerikansk hold. Han dyrker desuden fodbold ved siden af, så han har et ben i begge lejre. Han er desuden glødende Arsenal-fan.
E-sport skal forstås på den måde, at det er professionaliseringen af computerspil. Det betyder, at spillere samler sig i organisationer, og at der bliver afholdt turneringer i forskellige spil. Det er gået hen og blevet et verdensomspændende fænomen, og nogle af de største spil er bl.a. League of Legends og Counter-Strike.
E-sport har i mange år kæmpet for at blive accepteret som en rigtig sport, og spillet League of Legends har sågar været i spil til at blive en olympisk disciplin. Kritikere mener, at det ikke er sport, når den fysisk krævende del mangler. Tilhængere mener, at konkurrence-elementet er det afgørende, og at sport ikke kan defineres ud fra atletiske præstationer.
E-sporten har nu nået et niveau, hvor 2014-finalen i verdensmesterskabet i League of Legends blev fulgt af 27 millioner seere på verdensplan. Der er stadig et stykke op til Super Bowl og VM-finaler, men det er ikke et tal, man kan ignorere.
Læs også: Dansk teenager i e-sportens verdenselite
E-sportens udfordringer
Dansk Idrætsforbund hører til dem, der ikke vil anerkende e-sport som en rigtig sport, og det udelukker et optag i deres forbund.
– Udover de helt formelle krav til, at forbundet skal have minimum 2000 medlemmer og 15 foreninger, så anser Dansk Idrætsforbund ikke e-sport for at være en rigtig sport. Det er bundet op på en taktisk, teknisk og fysisk vurdering, fortæller Steen Dahl Pedersen, som er kommunikationschef for Dansk Idrætsforbund.
Netop noget af den kritik som e-sport får, er, at det opfordrer unge til at sidde ned i timevis. En adfærd der kan være skadelig på sigt.
– Der er god dokumentation for, at børn og unge, der ser mange timers fjernsyn eller bruger lang tid foran computeren hver dag, har øget risiko for at blive overvægtige, skriver Kristian Overgaard, som er forsker ved instituttet for folkesundhed ved Århus Universitet, til Sundhed.dk.
– Overvægt kan påvirke blodets indhold af kolesterol, insulinfølsomheden, blodtrykke og konditionen samt det mentale helbred i en negativ retning.
Læs også: Rejs dig op eller dø!
Branchen svarer igen
E-sportens nuværende størrelse er svær at ignorere, og det er også noget, som branchen selv har lagt mærke til. Derfor mener en af de mest fremtrædende personer i dansk e-sport ikke, at de længere behøver en anerkendelse som sport.
– Dengang da diskussionen omkring sport og e-sport begyndte, der var vi på et helt andet niveau. Jeg tror sådan set ikke, at vi har brug for at blive anerkendt som en sport længere. Den debat er skabt af folk, der føler, at vi har brug for penge fra Dansk Idrætsforbund, så vi kunne få e-sport op på det niveau, vi gerne ville være på, siger Jakob Lund Kristensen til, der er grundlægger, ejer og direktør for Copenhagen Wolves, som er Danmarks største e-sports hold.
Dansk Idrætsforbund anser ikke e-sport for at være en rigtig sport
Steen Dahl Petersen, kommunikationschef hos Dansk Idrætsforbund
– 71.500.000 seere var der til kompetitiv gaming i 2013
– 32.000.000 af dem så League of Legends
– 1.000.000 dollars modtager vinderholdet af verdensmesterskabet i League of Legends
Kilde: Red Bull
Fremtidens udsigter
– På trods af den nuværende situation med e-sport så dermed ikke sagt, at det ikke vil kunne ændre sig over tid. Bordtennis blev oprindeligt heller ikke set som en sport, men nu er Dansk BordTennis Union en del af Dansk Idrætsforbund, siger Steen Dahl Pedersen, kommunikationschef hos Dansk Idrætsforbund.
Det er svært at spå om e-sportens fremtid, men Dansk Idrætsforbund er ikke afvisende over for snakken om en inklusion af den – i fremtiden. Indtil videre står den på egne ben, og er blevet en institution for sig selv, der bliver mere og mere professionaliseret.
Som Jakob Lund Kristensen, chef hos Copenhagen Wolves, siger:
– For mit vedkommende er det helt fint, hvis vi aldrig bliver anerkendt som rigtig sport. Det har jeg intet problem med.