Bilejer bliver detektiv: Samler beviser mod vaskehal i Brøndby

Shell-tank i Brøndby
Den seneste måned har flere bilejere fået ridset deres ruder og lak i en bilvask hos Shell-tanken i Brøndby Foto: Christina Luthra

De fleste ville måske kaste håndklædet i ringen, hvis en vaskehal lavede ridser i bilen, og indehaveren nægtede at dække skaden. Men ikke Sunana Ahmad fra Brøndby.

Hun har kastet sig ud i rollen som privatdetektiv og samler nu beviser mod Shell-tanken på Roskildevej i Brøndby. Det sker efter, at både hun og en veninde angiveligt har fået ridser i deres vinduer og lak efter at have brugt tankstationens bilvask.

Da Sunana Ahmad forsikring har en selvrisiko på 7.800 kroner, satte hun sig for at bevise, at skaderne på hendes bil er tankstationens ansvar. Hun tog derfor sagen i egen hånd for at finde flere ridsede biler og stod trofast ved vaskehallen og inspicerede de nyvaskede biler.

– Jeg vidste, hvilke ridser jeg skulle kigge efter, og kan så se, at de fleste af bilerne er ridset ved førersædet, siger Sunana Ahmad.

Gode råd til at undgå skader ifølge autoskadechef

    • Hvis man har en kaskoforsikring dækker den 90-95% af skadetilfælde, herunder skader, som er sket i en vaskehal.
    • Vær opmærksom på, om det er med eller uden selvrisiko, i forhold til, om kravet kan gennemføres mod vaskehalsejeren.
    • Tag billeder hvis vaskehallen har funktionsstop som beskadiger bilen enten ved at trykke taget, fronten eller et sidespejl.
    • Slå sidespejlene ind og tage antennen af, er et godt udgangspunkt for at undgå skader.

Kilde: Karsten Moos, Autoskadechef hos Gjensidige Forsikring.

Hun har også efterlyst andre uheldige bilister på Facebook, og kommentarsporet blev hurtigt fyldt med lignende historier fra folk, som også havde haft problemer med vaskehallen.

Sascha Duus Egeberg er en af dem.

– Jeg har også fået rigtig mange ridser i min bil, efter jeg vaskede dernede forleden dag, skriver hun om bilvasken.

Sammenlagt har Sunana Ahmad indsamlet fotos af fire biler, som ejerne hævder har fået skader fra vaskehallen i Brøndby.

Skader og skyld

Det har ikke været muligt at få fat på chefen på Shell-tanken, men souschefen kender ikke til problemer med bilvasken.

– Jeg ved desværre ikke noget, og jeg kan ikke udtale mig om noget, jeg ikke ved, siger souschef Secibe Camili, som fortæller, at tankstationen har haft en tekniker ude, som ikke mente, at der var noget galt med bilvasken.

Ifølge Secibe Camili følger de en bestemt procedure, hvis der sker skader under en bilvask. Kunden skal udfylde en skadeanmeldelse som efterfølgende sendes til forsikringen.

Denne procedure blev Sunana Ahmad også mødt med. Men hun krævede også, at souschefen gik med ud for at se skaderne.

– Og det første hun siger er, ”det er ikke fra vores vaskehal”, hvor jeg siger til hende, at der ikke var ridser før, så det kan ikke være andet, siger Sunana Ahmad.

Læs også:Populære vaskehaller gavner miljøet

 

Ifølge Gjensidige Forsikring modtager de hvert år cirka 100 vaskehals-skadeanmeldelser fra bilejere.

Sådan gjorde vi: Vi kom på ideen efter at have set et facebookopslag fra en bilejer, hvis bil blev ridset efter en bilvask. Vi tog kontakt til bilejeren, Gjensidige forsikring og Shell-tanken i Brøndby.