Politikerne i Københavns Teknik- og Miljøudvalg er rygende uenige om fremtiden for grunden Poppelstykket ved Ny Ellebjerg station i Valby.
Et flertal vil godkende grundejerens ønske om at bygge boliger på et møde i Teknik- og Miljøudvalget i dag.
Det er jo oplagt at kunne parkere ved Ny Ellebjerg station for bilister, der kommer ind til København. Skal der være mindre trafik i Hovedstaden, så kræver det steder, hvor folk kan parkere deres bil
Torben Lund Kusk, afdelingschef i økonomisk-politisk sekretariat i FDM.
De Konservative, Venstre og DF vil stemme imod forslaget. De mener i stedet, at der skal være parkeringspladser til bilister fra bl.a. Holbækmotorvejen.
– Det er fuldstændig forrykt, at man kan finde på at bygge boliger i sådan et støjhelvede. Jeg vil ikke byde nogen mennesker, at bo på sådan en grund. Derfor har vi foreslået, at man laver parkering, da det jo ligger lige i smørhullet ved Ny Ellebjerg station, siger Jakob Næsager, medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Københavns Kommune for De Konservative.
Boliger vil få støjende naboer
Ny Ellebjerg station står til at blive et nyt trafikalt knudepunkt, når metroen og den nye Ringstedbane får endestation her.
Læs også: FDM: Parkeringslicenser er en lotteriseddel
Grunden, der ligger ved krydset mellem Folehaven og Gammel Køge Landevej ligger klemt inde mellem støj og forurening, lyder kritikken. Beboere på grunden kan se frem til en trafikeret indfaldsvej til København, S-tog, metrostation og den nye togbane fra Ringsted som naboer.
– Mig bekendt er der ikke andre strækninger i kommunen, hvor det støjer så meget som her, og så kommer der oven i købet Ringsted jernbane, siger Jakob Næsager om området omkring Valbygrunden.
Men støjen bliver slet ikke noget problem, lyder det fra Lars Weiss, medlem af Teknik- og Miljøudvalget for Socialdemokraterne.
Grundens ejer skal nemlig overholde fastsatte støjkrav for at få en byggetilladelse og kan ikke tvinges til at bygge parkering.
– For overhovedet at få en byggetilladelse skal grundejeren overholde miljøkrav i forhold til forurening og støj. Kommunen ejer ingen grunde i området, og vi kan ikke tvinge grundens ejer til at bygge noget bestemt. Skal vi ud at købe en grund i området for at bygge parkering, vil det være meget bekosteligt, siger Lars Weiss.
Parkering vil ikke mindske trængsel
Argumentet om at mindske kø i København ved at give bilister fra Holbækmotorvejen mulighed for at parkere ved Ny Ellebjerg giver ikke mening ifølge Lars Weiss.
Læs også: Parkeringskaos: Metrobyggeri rammer beboere
Et såkaldt ”park and ride-anlæg” ved Ny Ellebjerg vil ikke virke, lyder det fra socialdemokraten.
– Hvis vi taler om park and ride-anlæg, så skal det være længere uden for byen, hvis det skal fungere optimalt. Er du allerede nået ind til Gammel Køge Landevej, så er du kommet igennem meget trafikerede veje, og så giver det ikke mening med de parkeringsanlæg, siger Lars Weiss.
Færre biler i byen kræver flere P-pladser
Torben Lund Kusk fra FDM, bilejernes interesseorganisation, er uenig med Lars Weiss. Han støtter de borgerliges forslag om parkeringspladser ved Ny Ellebjerg station.
Skal Københavns Kommune leve op til målsætningen om færre biler i Hovedstaden, så kræver det steder, hvor folk kan parkere uden for byen.
– Det er jo oplagt at kunne parkere ved Ny Ellebjerg station for bilister, der kommer ind til København. Skal der være mindre trafik i Hovedstaden, så kræver det steder, hvor folk kan parkere deres bil, siger Torben Lund Kusk, afdelingschef i økonomisk-politisk sekretariat i FDM.
Et parkeringsanlæg ved Ny Ellebjerg er ikke optimalt, men heller ikke for tæt på byen, mener Torben Lund Kusk.
– Argumentet om, at når man er kommet så langt ind til byen, så er der ikke noget incitament til at stille bilen holder ikke i virkeligheden. Der er et stort tidsspilde fra Folehaven til Indre By. Det tager jo ligeså lang tid fra Roskilde til Folehaven, som fra Folehaven til Den Sorte Diamant, siger Torben Lund Kusk.
Grundens ejer har søgt om tilladelse til at opføre 130 familieboliger og et ukendt antal ungdomsboliger. Byggeprojektet forventes godkendt på et udvalgsmøde senere i dag.