Dansk is-producent skifter navn: Træt af terror-association

Den danskejede fødevareproducent ISIS skifter navn. Foto: ISIS A/S.
Den danskejede fødevareproducent ISIS skifter navn. Foto: ISIS A/S.

Den danskejede virksomhed ISIS, der laver fødevareprodukter uden tilsat sukker, har efter weekendens terrorangreb i Paris valgt at skifte navn. Det offentliggjorde virksomheden i går på sin Facebook-side.

Det står terrororganisationen ISIS’ navn for:

  • Forkortelsen ISIS står for Islamisk Stat i Irak og Syrien
  • Bevægelsen betegnes undertiden ISIL, Islamisk Stat i Levanten
  • eller blot IS, Islamisk Stat.

Kilde: www.denstoredanske.dk

Problemet er, at terrororganisationen med navnet ISIS, har stået bag terrorangreb de seneste par år. Og altså senest med seks angreb i Paris, der har dræbt 132 mennesker og såret over 300.

Fødevare-virksomheden ISIS blev stiftet i 1993 som et interessentselskab, forkortet I/S. Da hovedformålet var at producere is, blev navnet til ISIS, og det har virksomheden heddet lige siden. Men nu er det altså på tide at skifte navnet ud med et, der skaber lidt mindre uheldige associationer.

– Det er noget, vi har tænkt over længe. Det er selvfølgelig noget, vi har forholdt os til, siden der blev uro omkring navnet. Og når der sker ting, som det der skete i weekenden, så synes vi, det er vigtigt at gøre opmærksom på, at det også er noget, vi har tænkt over, fortæller ISIS’ Marketing Manager, Line Krogh Ellesgaard.

Delte meninger om navneskift

Is-virksomheden ISIS’ nye navn er ikke fundet endnu, og det er der en god grund til. Det er nemlig kunderne, der skal være med til at finde på det. På ISIS’ Facebookside opfordrer virksomheden sine kunder til at skrive forslag til det nye navn i kommentarfeltet.

– Vi har selvfølgelig kigget på, hvad navnet kunne være, men vi synes ikke, vi har fundet frem til noget, vi kunne bruge endnu. Derfor kunne vi godt bruge lidt inspiration, fortæller Line Krogh Ellesgaard.

Læs også: Ekspert: Hackergruppes krig mod IS er svær at vinde

Den person, hvis forslag på Facebook bliver valgt, vinder et års forbrug af ISIS-produkter til en værdi af 6.000 kroner, skriver ISIS på sinFacebookside, og her er tiltaget blevet taget godt imod. Indtil videre har opslaget affødt over 3.200 kommentarer på lidt over et døgn.

Is handler jo om fest, sjov og ballade og en sød, sød tand, og derfor kan de ikke hedde det samme som en global terroristbevægelse, det siger sig selv.
– Kresten Schultz Jørgensen, administrerende direktør i branding-firmaet Lead Agency

Men meningerne om navneskiftet er delte. Mange tilkendegiver, at de synes, det er god stil, at ISIS skifter navn og kommer med forslag til det nye navn, mens andre mener, at firmaet burde beholde det gamle i stedet for at lade sig kue af den islamistiske terrororganisation.

Navnet er en virksomheds DNA

Set fra et branding-perspektiv er det dog en rigtig god idé, at ISIS har valgt at skifte navn, mener administrerende direktør i branding-firmaet Lead Agency, Kresten Schultz Jørgensen.

– Navnet på et menneske, virksomhed eller produkt er selve dets DNA. Et navn er ikke bare et navn, det er jo selve symbolværdien. Derfor skal navne på mennesker, virksomheder og produkter give mening for de interessenter og målgrupper, som er en del af det. Det skal få dem til at smile og føle sig trygge. Is handler jo om fest, sjov og ballade og en sød, sød tand, og derfor kan de ikke hedde det samme som en global terroristbevægelse, det siger sig selv. Det er fuldstændig ødelæggende. Så de er simpelthen nødt til at skifte navn, vurderer han.