Gamle færger, skonnerter og fiskekuttere kaldes i sømandsmunde fortidens lastbiler. Disse bliver betragtet som Danmarks sejlende kulturarv.
– Skibene har spillet en central rolle både kulturelt og økonomisk for udviklingen af det danske samfund og er vigtige at vise frem, når vi skal fortælle Danmarks historie, siger Nis Olsen fra interesseorganisationen Træskibs Sammenslutningen.
Renovation koster kassen
Der bliver givet meget færre midler, end det der er behov for
Tom Rasmussen, skibshistorisk konsulent
I dag er de historiske træskibe en svindende race, fordi ejerne ikke har råd til at betale for renovation og genopbygning, når de gamle skibe går på grund eller synker.
– Det er i dag for dyrt og besværligt at bevare de gamle træskibe, og mange opgiver simpelthen at skaffe sig penge til det. Derfor frygter vi, at mange af de gamle træskibe forsvinder. Det har vi set flere eksempler på de seneste år, lyder det fra Nis Olsen.
Støtten er lav
Kulturstyrelsen i Danmark har oprettet en skibsbevaringsfond, som skal støtte vedligeholdelsen af de gamle danske træskibe som en del af Danmarks kulturarv. Skibshistorisk konsulent Tom Rasmussen fra Skibsbevaringsfonden mener, at der bliver givet for lidt i støtte.
– Der bliver givet meget færre midler, end det der er behov for. Hvis vi skulle klare at beholde flåden, skulle vi give mindst fem gange så meget, siger han.
Læs også: En sejlergeneration in spe
Nis Olsen fra Træskibs Sammenslutningen er enig i, at støtten er for lav.
– Behovet er meget større, end lånet er. Der er så få, der opnår penge fra puljen, at mange helt dropper at søge, siger han.
I dag kan ejerne af de gamle træskibe søge en pulje hos Skibsbevaringsfonden, som ligger på 3.500.000 danske kroner. Det er penge, som skibsejerne kan få lov at låne til restaurering af de gamle skibe. Det er væsentligt mindre end i Norge, hvor støtten ifølge Tom Rasmussen ligger på omkring 72.000.000 kr.