Dansk lovgivning kvæler vognmændene

Hvis en tysk lastvognschauffør kører til Århus med sine varer i dag, må han køre tre ture imellem danske byer, før han skal tilbage syd for grænsen. Det er et krav fra de såkaldte cabotageregler. Men EU vil ophæve reglerne, og det får branchefolk til at råbe vagt i gevær om, at de danske vognmænd er bundet af regler, der ikke vil lade dem overleve konkurrencen

-Vores medlemmer kan ikke konkurrere med udenlandske virksomheder. Så mange af dem laver datterselskaber i for eksempel Tyskland, og kører cabotagekørsel med tyske chauffører i Danmark.

Direktør i ITD, en brancheorganisation for vejgodstransport, Jacob Chr. Nielsen lægger ikke fingre imellem, når han forklarer, hvorfor han mener at reglerne i hans branche skal ændres.  Og under organisationens generalforsamling 31. marts slog han da også på tromme for de samme synspunkter.
Jacob Chr. Nielsen mener, at branchen bør berede sig på, at cabotagereglerne snart vil blive afviklet af EU.

En af hans hovedpointer er, at godstransportloven må ændres. Som godstransportloven er i dag, er det nemlig et krav, at danske vognmænd lever op til den gældende overenskomst på området. Det mener Jacob Chr. Nielsen begrænser de danske vognmænd unødigt i forhold til deres udenlandske konkurrenter.

– Den helt store problemstilling ved det er, at udenlandske virksomheder, der kan komme her op og køre cabotagekørsel i Danmark, har nogle helt andre lave lønninger. Så når vi holder fast i, at man skal have den overenskomstmæssige løn i Danmark, samtidig med at vi har åbnet grænserne for konkurrencen, så bliver den danske transportbranche fuldstændigt udkonkurreret. Det er ikke engang af polakker og rumænere. Det er lige så meget af tyskere, svenskere og alle mulige andre, siger Jacob Chr. Nielsen.

3F stejler
ITD’s direktør understreger, at han ønsker overenskomstkravet fjernet for at kunne bevare en dansk transportbranche.

– Hvis nu man fjerner overenskomstkravet, så tror jeg på, at vi har mulighed for at beholde nogle virksomheder i Danmark, og vi har også mulighed for at beholde nogle chaufførjobs. 

Men de toner giver Jørgen Aarestrup fra 3F’s transportafdeling ikke meget for. Hvis overenskomstkravet fjernes – så er den danske transportbranche væk, mener han og tilføjer, at – det som vi kalder social dumpning og løndumpning, det er det ITD gør sig til fortaler for med deres udmeldinger her.
   

Jacob Chr. Nielsen mener, at kritikken er forfejlet:

 – Vi ser jo ikke underbetalte folk inden for alle mulige andre områder, fordi der har arbejdsmarkedets parter jo de muligheder de nu har for at få folk til at organisere sig.
At ITD’s vision om et frit arbejdsmarked ikke skulle føre til underbetalte lønmodtagere, er ikke et billede som Jørgen Aarestrup og 3F kan genkende.

– Der er ingen tvivl om, at de interesser, de varetager, er helt og aldeles den internationale transport, og at få gjort det så billigt som overhovedet muligt. Helst med billig østeuropæisk arbejdskraft. Det er jo det vi konstaterer dag efter dag.

Udskydes måske
Officielt sættes transporten i EU fri ved udgangen af 2013, og både 3F og ITD er klar over, at en stor del af slaget om transporten skal stå i Bruxelles. ITD har åbnet et kontor i EU-hovedstaden og 3F lægger også kræfterne i.

 -Vi er mange, der via Bruxelles har forsøgt at påvirke at den fulde liberalisering, der skulle træde i kraft fra udgangen af 2013, skulle blive udsat. Og det tyder det også på, at den bliver, siger Jørgen Aarestrup fra 3F.