Danskere er trætte af salær: Gratis selvsalg er det nye

Foto: blu-news.org
Foto: blu-news.org

(Opdateret 23/3 2015 med ny indledning, hvor en faktuel fejl blev rettet)

Det kan være en dyr fornøjelse, når man vil sælge sin lejlighed. Man skal tænke på flere betalinger, som salær og annoncering. Alt i alt kan det hurtigt løbe om i mange tusinder, som sælgeren skal betale. Netop dette undrede Peter Lucas sig over. Han har sammen med sin kompagnon Karim Sekkal startet Boligmaerket.dk. Konceptet går ud på, at brugere kvit og frit kan annoncere deres bolig, ligeså nemt som var det en seddel på væggen i supermarkedet.

– Mange har prøvet at sælge en lejlighed i gennem en ejendomsmægler og betalt rigtig, rigtig mange penge for det. Min kæreste og jeg skulle sælge vores lejlighed, og ejendomsmægleren tog 50.000 i salær, og jeg tænkte, at det må man da kunne gøre billigere, forklarer Peter Lucas.

Det er også vores slogan: ‘Din bolig, din fortjeneste’.  Sådan er det i dag, sådan er det også i morgen
Peter Lucas, ejer af boligmaerket.dk

Læs også: Morten Kabell (EL) til alment boligselskab:»I opfører jer som rigmandsunger«

Hjemmesiden skal ses som en hjælp til de danskere, der hurtigt og let vil sælge deres bolig, uden at der skal være udgifter forbundet med et salg. Maria Værnhøj er en af de danskere, der har taget sælgerskeen i egen hånd og brugt boligmaerket.dk. Hendes lejlighed blev solgt på under 24 timer:

– Jeg valgte boligmaerket.dk, fordi jeg ville spare de mange penge, som en ejendomsmægler koster. Jeg vil virkelig anbefale mine venner at bruge gratis selvsalg. Der er næsten intet arbejde i det, og jeg har sparet rigtig mange penge på at gøre det selv. Gratis selvsalg er det nye, siger Maria Værnhøj.

Home: Vi vil ikke gøre noget

Selvom det ser ud til, at der er stigende interesse for gratis selvsalg, så mener Ejendomsselskabet Home ikke, at de har grund til bekymring. De har ikke i sinde at ændre deres strategi, fordi de ikke anser boligmaerket.dk som en konkurrent:

– Det er ikke noget, vi har planer om at gøre på nuværende tidspunkt.(…) Det er et enormt krævende marked at gå ind på. Det kræver et voldsomt stærkt set-up for at man kan hamle op med ejendomsselskaber. Det er min overbevisning, at man skal alliere sig nogle professionelle parter, så man kan få det til at køre rundt, fortæller relationschefen for Home Mads Ellegaard

Læs også: Få styr på andelsboligkøbet

Peter Lucas har da også mødt interesse fra flere ejendomsselskaber, allerede inden siden var startet op, men han takkede pænt nej tak:

– Vi havde allerede inden siden var oppe en mægler, der ville investere i det, men vi sagde hurtigt nej tak. Det er også vores slogan: Din bolig, din fortjeneste.  Sådan er det i dag, sådan er det også i morgen.

Boligmaerket.dk har ifølge Peter Lucas dagligt over 1000 besøgende, og tallene fortsætter med at vokse. Han ser “en stor fremtid for Boligmærket, og gratis selvsalg af boliger”.

3 Responses to "Danskere er trætte af salær: Gratis selvsalg er det nye"