I København er delebiler et velkendt fænomen, og flere vil gerne bruge bilerne.
»Flere og flere vil bruge ordningen. I snit er der hver dag én ny bruger, der tilmelder sig,« siger Bjarke Fonnesbeck, direktør for Delebilfonden.
Delebilfonden er en organisation, der servicerer delebilsordninger i København og Aarhus. Bjarke Fonnesbeck forklarer, at tanken bag delebilskonceptet er, at det er miljøvenligt – en delebil fjerner faktisk fem biler fra gaden og dermed også fem p-pladser. Desuden er det et billigt transportalternativ. Derfor mener han også, at der fra kommunernes side burde blive postet flere penge til ordningerne og udbredelsen af dem.
Ordning møder opbakning
Det er Københavns Kommune dog ikke enig i.
»Vi kan ikke uden videre give økonomisk støtte til private klubber. Vi vil hellere satse på en bedre kollektiv trafik og på at få flere op på cyklen. Det er her vi kan rykke i forhold til bedre miljøvenlig transport,« mener Ayfer Baykal(SF), teknik og miljøborgmester fra Københavns Kommune.
Til gengæld bidrager Københavns Kommune i øjeblikket med 150 gratis parkeringspladser til delebilerne, og generelt er de positivt indstillet over for ordningerne.
»Vi er glade for, at folk tilmelder sig en delebilsordning frem for at købe en privat bil. Delebiler indgår derfor også som et led i Københavns Kommunes strategi om at mindske biltrafikken og begrænse antallet af parkerede biler,« forklarer Ayfer Baykal.
Succes kræver øget fokus
Bjarke Fonnesbeck påpeger, at landets kommuner bør sætte større fokus på fænomenet, så ordningerne kan nå ud til flere borgere.
»Vi har ca. 1000 brugere i Aarhus og København. Vi sparer altså kommunerne for rigtig mange penge. Og man kan sige ved at bygge p-pladser, der giver man jo bilejere en gave, så kan man spørge sig selv, hvem skal have den gave – er det dem, der faktisk bruger de transportmidler, vi gerne ser, at de bruger, som cykler og den kollektive trafik, eller er det dem, der tager en bil med ind i byen.«
Et storbyfænomen
Ifølge fremtidsforsker Carsten Bech fungerer konceptet dog bedst i en storby.
»Det er simpelthen svært at være delebilsdeltager ude i en landsby, hvis alle landsbyens beboer skal køre ungerne i skole, så skal de alle bruge samme bil samtidig.«
Derimod mener han, at delebilsordningen potentielt har meget store muligheder i København. Det skal bare gennemføres i endnu større stil.
»Hvis du virkelig vil gøre en forskel, så skal du op i en større skala. Hvorfor ikke lave en københavnerordning, hvor man tager måske tusind biler og stiller dem ligesom bycykler rundt omkring i det københavnske byrum?«
Læs mere: