»Det er jo ikke for sjov, når man ligger og kører ræs«

Foto: Morguefile.dk
Foto: Morguefile.dk

Det er ikke et usædvanligt syn at finde 300 mennesker på Fabriksparken i Glostrup på en almindelig lørdag aften. De brænder gummi af, kører ræs og hepper på den mest lirede bil, når de kører om kap med op til 150 kilometer i timen.

En af dem er den 24 årige bilmekaniker, som ønsker at være anonym, fordi aktiviteterne er ulovlige. Han mødes næsten hver weekend med andre bilentusiaster, som er medlemmer af Striben København. Når det er sæson og asfalten er varm nok til at køre ræs, holder der gerne 40 biler klar til at køre om kap to af gangen på en 200-300 meter lang strækning på Fabriksparken. Men det er farlig leg.

– De kraftfulde biler kan godt blive lidt ustyrlige. Så jo, hvis du har en kraftfuld bil, der kan lave hjulspind, så begynder det at blive farligt, fordi hvis du mister dit greb på hjulene, så er den svær at styre, fortæller han.

Læs også: Unge kører ulovligt ræs på offentlige veje 

Sidste år skete der, så vidt han husker, kun én ulykke, hvor en mand mistede grebet over bilen og kørte ind i fire-fem tilskuere, som slap med billige knops, fortæller han. Ingen kom alvorligt til skade, ”men der var noget med et brækket ben,” siger han. Men det er en risiko, som man er indforstået med, både som bilfører og som publikum.

– Man ved jo godt som publikum, hvis man stiller sig op og kigger, at hvis der kommer en bil flyvende, jamen altså, siger han og antyder, publikum selv er uden om det, hvis de kommer til skade.

Klar, parat, start

Den 24-årige bilmekanikers sorte og sølvblå Nissan Silvia har 300 hestekræfter. Det er tre gange så meget som en almindelig personbil. Men det er nødvendigt for at vinde ræset. Bilen er prangende, og det er én folk lægger mærke til på vejene, fortæller han.

Løbet bliver sat i gang på ægte racermaner, ved at en af de fremmødte står i midten og vifter med armene. Og så går jagten på sejren ind.

– Det giver et kick. Det er bare det der, ’Yes, jeg vandt og alle sammen stod og så det, da jeg gjorde det’. Det er den der vinderfornemmelse, det er altså pissefedt!

Han vil blive ved med at køre ræs, selvom det er farligt, fordi spændingen giver ham et kick. Men det handler også om det fællesskab, som man har i kraft af sine fælles interesser. Man har altid noget at snakke om, fortæller han. Tunede biler, nye stumper, et nyt bilanlæg, fede fælge eller nye bremser. Det er alt sammen værd at blære sig med og med til at gøre ens bil til en vinderbil.

Hr. og Fru Danmark skal ikke involveres

Racerløbene foregår på så lukkede veje som muligt og i aftentimerne, fordi det ikke skal gå ud over andre end dem selv.

– Vi er jo ikke interesserede i at have nogen blandet ind i det overhovedet. Altså, én ting er, at vi selv ligger og kører ræs, men vi gider i hvert fald ikke tage Hr. og Fru Danmark med i det. Det ville vi have det så dårligt med.

Læs også: Politi: Giv unge lukket bane til ræs 

Striben Københavns medlemmer mødes som regel på IKEA’s parkeringsplads i Taastrup hver fredag og lørdag. Men der kører de ikke ræs. De kører i stedet ud til nøje udvalgte steder, hvor der er så lidt trafik som muligt. Der er ingen spontanitet forbundet med ræsene. Alt er planlagt, og man har været ude og tjekke stedet ud i dagtimerne.

Fabriksparken i Glostrup er et af de steder, som de regelmæssigt vender tilbage til for at ’køre på striben’, som det hedder. Det er et godt sted, fordi der ikke er nogle sideveje, på den strækning, hvor de kører ræs, og fordi man egentlig ikke må være i Fabriksparken efter klokken ti om aftenen.

Ulovlighederne fortsætter fordi bilentusiasterne ikke har et alternativ, fortæller den 24-årige bilmekaniker. Striben København ønsker sig en lukket bane, hvor de kan dyrke deres hobby uden at være til fare for andre og uden at blive forstyrret af politiet.

– Noget af spændingen ville selvfølgelig falde en lille smule, men ved du hvad, vi ligger og kører rundt og rundt fordi politiet kommer. Så tit når man dårligt at få kørt. Så vil jeg hellere køre ud på en bane, køre noget ræs og brænde noget gummi af i sikre forhold i stedte for at ligge og køre rundt derude.