Nu er det snart slut med at købe andestegen til jul og sommerens grillpølser hos den lokale slagterforretning.
Der er 215 selvstændige slagterforretninger tilbage i Danmark, og det falder med et nogenlunde konstant antal per år, lyder det fra organisationen FødevareDanmark, som repræsenterer flertallet af små og mellemstore virksomheder inden for fødevaresektoren, heriblandt slagterforretninger.
– Igennem de seneste 10 år har der været en udvikling, der viser, at der cirka lukker 20 forretninger om året. Hvis det ikke stopper, så er der ikke flere tilbage i 2030, siger Torsten Buhl, direktør for FødevareDanmark, som rådgiver sine medlemmer om for eksempel fødevarelovgivning, arbejdsmiljø og økonomi.
Huslejen er for høj
Årsagen til denne udvikling kan ifølge Torsten Buhl skyldes flere ting. Han peger blandt andet på en for høj husleje på butikslokaler som en årsag.
– Det er et problem, at butikslejetmålet inde i byerne er blevet for højt mange steder. Nogle steder er huslejen så høj, at det ikke kan lade sig gøre at betale for en slagter, en ostehandler eller fiskehandler. Specialfødevarehandlen er virkelig truet af huslejeniveauerne, siger Torsten Buhl, som også repræsenterer oste- og fiskehandlere.
Løsningen skal komme fra at politikernes side, siger Torsten Buhl. Han mener, at politikerne bør overveje, hvilke butiksmiljøer man bør have i de danske byer, og at man bør sænke huslejen for butikslokale, så specialvareforretningerne kan overleve.
– Man er nødt til at gå ind politisk og lægge et loft på, hvor høj en husleje må være på butikslokaler i midtbyerne. Det er ikke kun i de små provinsbyer, det er jo også i større byer som for eksempel København og Odense. Der er masser af tomme butikker.
Læs mere: Papirarbejde skræmmer slagtere fra at åbne butikker
Supermarkeder er skarp konkurrence
Også supermarkedernes egne slagter- og delikatesseafdelinger er en trussel mod de selvstændige slagtere, lyder det fra direktøren i FødevareDanmark.
– Siden supermarkederne i 70’erne kom i udbrud, har det stået i skarp konkurrence til specialfødevarehandlen, især nu med deres udvidelse som blandet andet slagterafdelinger, siger Torsten Buhl.
Indkøbsturen skal være effektiv
23-årige Signe Madsen er netop en af de forbrugere, der ikke lægger vejen forbi den lokale slagter.
– Jeg køber almindeligvis mit kød i mit nærmeste supermarked. Til særlige begivenheder som fødselsdage eller hvis jeg holder en middag, så køber jeg det i slagterafdelingerne i SuperBrugsen, fortæller hun, der til daglig studerer til jordemoder og bor i København.
For Signe Madsen er det vigtigt at være effektiv i sit indkøb og at spare tid. Hun køber derfor hellere sit kød i supermarkederne frem for at tage til en slagter.
– Det er vigtigt for mig, at min indkøbstur er så effektiv som muligt. Jeg foretrækker, at købe alt i én butik. Der er sikkert mere lækkert kød hos en slagter. Men det vil også kræve, at jeg først skulle hen til en slagter, og så er det bare nemmere at handle kød i supermarkedets egen slagterafdeling, siger hun.
Læs mere: Robotten bliver slagteriarbejderens nye kollega
Fremtiden for slagtere og slagerforretningerne
Udviklingen med færre slagterforretninger genkender 38-årige slagter Thomas Hansson. Han valgte for få måneder siden at droppe sit job som slagtermester i forskellige butikker indenfor koncernen Coop, hvor han har arbejdet gennem 10 år.
Han går nu en helt ny vej og er blevet selvstændig med virksomheden slagtervikar.dk, hvor virksomheder og supermarkeder kan bruge ham som vikar for en dag eller over en længere periode. Han er derfor ikke fastansat hos en virksomhed, men hyres af forskellige virksomheder, hvor der er behov for det.
Generelt skal slagtere i dag være parat til at nytænke sin funktion, mener han.
– Folk gider ikke selv at lave mad mere, så slagteren skal også have nemme løsninger og færdigretter parat til kunderne, siger Thomas Hansson.
Hans råd til nuværende selvstændige slagtere er, at de i stedet for at sælge forbrugeren et kilo kalv-og-flæsk, skal slagteren i stedet sælge en færdiglavet boller i karry-ret, der er klar til at blive serveret, så forbrugerne ikke selv skal bruge tid i køkkenet.
Klik dig rundt på Danmarks-kortet og få et overblik over nogle af danskernes kødvaner.
Sådan gjorde vi: Idéen udsprang fra en hypotese om, at der er sket et fald i selvstændige slagterforretninger i Danmark. Journalisten kontaktede FødevareDanmark og foretog et telefonisk interview med direktøren. Journalisten lavede derefter et interview med Thomas Hansson, som er selvstændig slagter. Han blev fundet på facebook på sin egen side ’Slagtervikar’. Til sidst lavede journalisten et interview med en forbruger, om hvor hun køber sit kød og hvorfor. Journalisten fandt forbrugeren på SuperBrugsens facebookside.