TV: IKEA vil have kødbollerne tættere på danskerne

Af Andrea Dragsdahl og Martine Amalie Krogh

IKEA vil åbne restauranter i byerne, så deres brand bliver en større del af danskernes hverdag. Sådan lyder det fra Stuart Cowan, Food Manager i IKEA Danmark, som vil give danskerne mulighed for at nyde de klassiske måltider fra IKEA til hverdag.

Læs også: IKEA blæser på deres kunder

Kødboller hører til i varehusene

IKEA sælger hvert år ni millioner kødboller i Danmark. Men selvom maden er populær i varehusene, betyder det ikke nødvendigvis, at danskerne også vil benytte restauranterne. Mange kunder mener nemlig, at kødboller og tyttebærsovs kun hører sig til, når man skal ommøblere børneværelset eller købe en ny sofa:

– Når jeg går på café leder jeg efter et sted, der er lidt hyggeligere end hvad jeg forbinder med IKEA. IKEA er mere kantineagtigt, siger Nynne Oldenburg, en af de mange spisende gæster i IKEAs cafeterie.

Læs også: Derfor elsker vi madmarkeder

Men restauranterne kommer ikke til at ligne det, vi kender fra IKEAs varehuse. Her skal kvaliteten nemlig være højere og maden skal præsenteres på en måde, så kunderne får lyst til at lægge det på Instagram, fortæller Stuart Cowan, Food Manager i IKEA Danmark.

IKEAs første restaurant kommer til at ligge i København. Men hvornår den er klar til åbning, vides endnu ikke.