Det er ikke nemt at være DSB. De kæmper med IC4-toge, dyre kaffevogne og rejsekortet. Nu har man valgt at skifte de gamle flapskilte på s-togsstationerne ud med digitale skilte, men heller ikke det vækker udelt begejstring hos kunderne. Den 23 mio. kroners løsning, man har fundet hos DSB, er ikke optimal ifølge pendlerrepræsentant Lisa Sonneson.
– Det er en ægte DSB-løsning. En minimalistisk løsning som ikke kan bruges til ret meget, siger hun.
Lisa Sonneson rejser hver dag fra Virum Station til Ny Ellebjerg Station. Hun og flere kunder, hun har været i kontakt med, mener ikke, at de nye afgangstavler er nogen fordel for kunderne.
Noget af det, der virkelig betyder noget, er når folk kommer løbende ned på perronen og skal nå et tog. Hvor stopper toget så på perronen? Det kan man se på nogle små markeringer, men de er ikke særlig tydelige, og man skal helt hen under skiltet for at se dem
Lisa Sonneson, pendlerrepræsentant
Problemer i sollys
Lisa Sonneson har særligt været utilfreds med skiltenes design.
– Jeg har jo mine egne erfaringer, og det er, at jeg ikke kan se dem om natten og ikke kan se dem, når solen skinner i dem. Desuden er bogstaverne for små. Det er nogenlunde det, som vi også hører fra dem, der kommenterer det, siger hun.
Hun er ikke den eneste pendlerrepræsentant, der oplever problemer med afgangstavlerne, når solen står lige på dem.
– Hvis solen står på, kan du i forhold til de gamle absolut intet se på dem. Prøv for eksempel Ny Ellebjerg om morgenen, skærmen er helt umulige at se noget på, skriver Kristian Jakobsen, pendlerrepræsentant for Køge Bugtbanen, i en mail.
Han mener, at der er sket en forbedring i forhold til læsbarheden på gamle skærme, når det er overskyet. Alligevel mener han, at det kunne have gavnet løsningen, hvis man havde skelet til skærme som dem, de har i Berlin, hvor skærmene er med hvis dkrift på blå baggrund.
Læs også: Cyklister dumper DSB’s pumper
Tony Bispeskov er trafikinformationschef hos DSB. Han er overordnet tilfreds med den digitale løsning.
– En væsentlig del af det at have et velfungerende s-togsnet, det er at vi kan vise kunderne, hvad det er for nogle afgange, der kommer, siger han og uddyber, at hans indtryk er, at kunderne er glade for den nye løsning.
Han afviser ikke, at nogle kunder i visse tilfælde og særlige lysforhold kan opleve en læsbarhed, der ikke er optimal. Han ligger dog vægt på, at de nye skilte vil være billigere at renovere og giver bedre mulighed for mere information til kunderne.
Læs også: DSB giver turist-aben videre til turistkontorer
Informationen er ikke tilstrækkelig endnu
Lisa Sonneson mener dog ikke, at informationen er god nok endnu.
– Noget af det, der virkelig betyder noget, er når folk kommer løbende ned på perronen og skal nå et tog. Hvor stopper toget så på perronen? Det kan man se på nogle små markeringer, men de er ikke særlig tydelige, og man skal helt hen under skiltet for at se dem, siger hun.
Tony Bispeskov erkender, at man endnu ikke nødvendigvis har fundet den endelige løsning, når det gælder informationen til kunderne.
– Nu er vi startet et sted, og det handler jo om de muligheder, vi har for at skrive til de skilte. Jeg vil bestemt ikke afvise, at vi vil afprøve forskellig andre typer for information, siger han.