DSB giver turist-aben videre til turistkontorer

Det bliver sværere at være turist Foto: René Strandbygaard
Det bliver sværere at være turist
Foto: René Strandbygaard

Zonekort, 24-timers billet, Citypass, rejsekort og TravelPass.  Det er ikke altid lige nemt at gennemskue offentlig transport, især når man er turist.

Vi kommer til at se en masse frustrerede og forvirrede turister i Roskilde, hvis de ikke kan få ordentlig rådgivning på stationerne. Det er virkelig ringe
Ebbe Overgaard, konsulent i Visit Roskilde

Til sommer lukker fire DSB rejsecentre i knudepunkterne Fredericia, Vejle, Esbjerg og Roskilde. Ifølge turistinformationer vil det blive endnu sværere for turister at komme med tog og bus i Danmark.

– Vi har allerede en del spørgsmål om afgangstider, billetpriser, som vi prøver at svare på så godt, vi kan, men jeg kan godt forestille mig, at der kommer flere turister herind, når nu de ikke kan spørge på stationen, siger Helene Trap, som er korrespondent i Visit Fredericia.

Læs også: Movia overvejer billetinformation 

Ebbe Overgaard, som er konsulent i Visit Roskilde, meget kritisk over for lukningen på Roskilde Station:

Vi kommer til at se en masse frustrerede og forvirrede turister i Roskilde, hvis de ikke kan få ordentlig rådgivning på stationerne. Det er virkelig ringe, siger han.

DSB lukker fire rejsecentre

  • 3 ud af 4 DSB rejsende benytter sig af automater, mobilapp og netbutikker
  • Rejsecentrene i Vejle og Esbjerg lukker 31. august 2014
  • Roskilde og Fredericia lukker 30. september 2014

Kilde: DSB

Usikre turister

Lukningerne sker, fordi tre ud af fire solgte billetter hos DSB sælges på mobilen, nettet og automater.

– Med et stigende antal rejsekortkunder og en generel selvbetjeningsgrad på godt 75 procent er grundlaget for at opretholde betjent billetsalg i Rejsecentrene stærkt faldende, sagde kommerciel direktør i DSB, Susanne Mørch Koch i en pressemeddelelse i går.

Læs også: Ros og skældud til DSB på Twitter

Det er dog langt fra alle, der synes, at det er en leg at tage med bus og tog. Blandt de 25 procent, der ikke bruger selvbetjening og de elektroniske muligheder,  er det isæt turisterne, der bliver ramt.

– Det med mobilbilletter og billetter over internettet. De er turisterne generelt ret usikre på. De vil gerne have en billet i hånden, med pris og tid, siger Ebbe Overgaard.

DSB vil stadig have rejsecentre i Århus, Odense, København H og Københavns Lufthavn.