DSB’s passagerer skal stå som sild i en tønde frem til påske

Kortere togsæt og færre afgange på samtlige af DSB’s tog skaber trængsel på Trekroner St.
Foto: Shideh Morovati

I over en måned har rejsende med DSB kørt med færre afgange, kortere togsæt og mindre plads på samtlige afgange på Sjælland.

Det skyldes, at 33 ME-lokomotiver er blevet taget midlertidig ud af drift efter fund af begyndende revndannelser på to af lokomotivernes aksler. DSB prøver at få de manglende lokomotiver tilbage i drift, men oplyser i en pressemeddelelse, at de endnu ikke har en sikker prognose for, hvornår togene kan forventes at køre som normalt.

DSB forklarer situationen med, at eftersyn af lokomotiverne har taget længere tid end forventet. Det skyldes, at det tager omkring en uge at demontere, undersøge og geninstallere hver aksel. Der er seks aksler per lokomotiv, som svarer til 200 aksler sammenlagt, som alle kræver behandling, før de kan sættes tilbage ud i drift.

Læs også: Pendler: Jeg taget et tog tidligere for at få en siddeplads

– Når det tager så lang tid, skyldes det, at hver aksel skal igennem flere processer med varmekrympning og efterfølgende afkøling. Alene afkølingen skal ske tre gange og tager 24 timer hver gang. Udover det, skal der lægges undersøgelsestid og f.eks. afslibning af den enkelte aksel til, forklarer Dan Stig Jensen, chef for DSB’s driftsværkstedssteder, i en pressemeddelelse.

Han beklager på samme tid de gener, som det nødvendige kontroleftersyn af ME-lokomotiverne giver DSB’s rejsende og tilføjer, at DSB arbejder intenst på hurtigst muligt at få flest mulige tog i drift igen.

Overblik over situationen

  • Den 26. januar valgte DSB at tage 33 ME-lokomotiver ud af drift efter fund af påbegyndende revndannelser på to af lokomotiverne.
  • Revner i akslerne kan i yderste konsekvens resultere i akselbrud, og DSB har derfor set det som nødvendigt at sende de 33 lokomotiver til eftersyn.
  • I en pressemeddelse på deres hjemmeside den 30. januar oplyste DSB, at der vil gå længere tid end forventet, før regionaldriften på Sjælland vil kunne køre som normalt igen.
  • Hårdest ramt er Nordvestbanen, der kører fra Holbæk, Kalundborg, Nykøbing F og til København H.
  • I samme pressemeddelelse oplyses det, at togdriften løbende vil forbedres frem mod den 23. marts, men at det er uvist, hvornår regionaltrafikken vil forventes at være helt tilbage til normalen.
  • Mandag den 5. marts begyndte togene fra Holbæk igen at køre med to afgange i timen.

Tvetydig information skaber forvirring hos pendlerne
Ifølge DSB’s egen hjemmeside er det Nordvestbanen, der kører fra Holbæk, Kalundborg, Nykøbing F og til København H, der er hårdest ramt. Strækningen mellem Kalundborg og Holbæk har fået reduceret sin togtrafik betydeligt.

Rejsende på strækningen mellem Holbæk og København har frem til i mandags været nødsaget til at klare sig med kun en afgang i timen. Ifølge Steen Uffe Tommerup, talsmand for pendlerklubben Trekroner Tog, har dette haft store konsekvenser for de pendlere, der til dagligt rejser med Nordvestbanen.

–  Situationen for pendlere med DSB har altid været problematisk med konstante forsinkelser og aflyste afgange, men den er blevet betydelig forværret i løbet af den sidste måned. Tidligere var der enkelte afgange, der var nogenlunde til at stole på. Nu er alle afgange utilregnelige. Jeg oplever stor frustration hos pendlerne, hvor de føler, at der er mangel på information omkring hvilke afgange, der kører til tiden, forklarer han.

Ifølge Steen Uffe Tommerup skyldes frustrationen misvisende information på DSB’s forskelige platforme, hvor afgangstider på Rejseplanens hjemmeside afviger fra den information, der bliver givet over højtaleren på selve stationen, som igen kan variere fra det, der bliver sagt over højtaleren. Noget som skaber yderligere forvirring hos pendlerne og fører til, at man bliver yderligere forsinket.

Læs også: DSB’s nye afgangstavler møder kritik

– Der er ganske enkelt ingen mulighed for, at pendlerne kan danne sig et overblik, forklarer Steen Uffe Tommerup.

Han mener, at pendlerne er nået til et punkt, hvor de er blevet så trætte af at brokke sig uden at komme nogen vegne, at de er ved at give op og istedet er begyndt at affinde sig med den utilregnelige trafik. Selv har han ikke troen på, at situationen vil bedre sig indenfor den nærmeste fremtid, og har begyndt at tage bilen til arbejde, på trods af den korte afstand mellem hans hjem og stationen.

Vente, vente, vente…

Helena Skovholm, der til dagligt studerer på Roskilde Universitet og pendler fra Holbæk til Trekroner, er enig i kritikken mod DSB.

– Det har været meget problematisk for mig at forholde mig til de færre afgange og andre afgangstider end normalt. Det har blandt andet betydet, at jeg har været nødt til at tage afsted to timer, før jeg plejer, da afgangstiderne ikke længere stemmer overens med den tid, jeg skal til forelæsning. Jeg er desuden nødt til at vente i 45 minutter efter en forelæsning på et tog tilbage til Holbæk.

Ønsker ikke at leje togsæt fra udlandet

DSB har tidligere meldt ud, at man vil forsøge at leje toge fra Deutsche Bahn, men oplyser nu, at det vil blive for omkostningsfuldt og tidskrævende at bringe nye tog ind fra udlandet.

Der arbejdes løbende på at genindføre så mange af de aflyste afgange som muligt, og enkelte toge, der er færdige på værksted, er allerede blevet genindsat. Dog forventes der, at togtrafikken vil blive ved med at køre med reduceret drift helt frem til den 23. marts.

Sådan gjorde vi:
Redaktionen har bemærket, at der på DSB’s toge den sidste måned har været mange overfyldte tog samt forsinkelser og indstillede afgange. Vi har forsøgt at kontakte DSB’s presseansvarlige for et mundtligt interview, men han har ikke ønsket at kommentere yderligere på sagen. Derfor citeres der fra en pressemeddelelse. Pendlerformand er kontaktet og interviewet via telefon. Skribenten har en perifær relation til den studerende, der pendler, og har taget kontakt gennem Facebook.