Efterårsblade skaber forsinkelser i togtrafikken – igen

Det er et klart efterårstegn, at bladene begynder at falde af træerne. Det gør togskinnerne glatte og skaber forsinkelser hos DSB.
Foto: Linea Madeline Grøndal

For togdriften medfører efteråret en efterhånden velkendt udfordring – nemlig at bladene falder af træerne og skaber forsinkelser i togdriften.

– Når bladene falder af træerne, så flyver nogle af dem ned på skinnerne. Når togene kører hen over dem, så bliver de til en fedtet masse, der gør, at togene skal bruge længere tid på at sætte i gang og længere tid på at bremse ned. Det kan give forsinkelser, og det giver forsinkelser hvert år, siger Søren-Peter Fiirgaard, kommunikationskonsulent i Banedanmark.

Læs også: Løvfaldet kan få pendler til at stige af toget

Løvfaldsperioden starter i begyndelsen af oktober og strækker sig til midt november. I et typisk efterår er det specielt de sidste dage i oktober og i begyndelsen af november, at løvfaldet er kraftigt. Det er i den periode, at der kan opleves flest forsinkelser.

DSB og Banedanmark er særligt opmærksomme på de steder, hvor der er mange træer tæt på banelegemet. Det er især Kystbanen mellem København-Helsingør, Fredericia-Århus, Vejle-Jelling og sommetider også Svendborgbanen.

Formand for Roskilde Pendlerklub, Danny W. Pedersen, er uforstående overfor, at nedfaldne blade hvert efterår kan blive ved med at være en udfordring, der skaber forsinkelser i togdriften:

– Fra pendlernes synspunkt undrer vi os meget over, hvordan det kan komme bag på DSB hvert eneste år, at der kommer nedfaldne blade. Vi har en opfattelse af, at DSB og Banedanmark er for uforberedte, siger Danny W. Pedersen.

Færrest forsinkelser i 2017

Løvfald påvirker togtrafikken forskelligt fra år til år. Ifølge Banedanmark kan de omskiftelige vejrforhold gøre det vanskeligt at forudsige hvilken forbyggende indsats, der er nødvendig.

– Der er grænser for, hvad vi kan gøre. Sidste år var vi heldige, at vi havde en efterårsstorm, der hed Ingolf, der blæste alle bladene af træerne lynhurtigt. Men et langt og mildt efterårsvejr gør, at bladene bliver siddende på træerne længere og forlænger løvfaldsperioden, siger Søren-Peter Fiirgaard.

Sidste år blev 1.422 tog forsinket med mere end 4:59 minutter på grund af løvfald, og det er det laveste antal siden 2012. Det er under halvdelen af, hvad antallet var året forinden.

Læs også: Banedanmark opgiver at fjerne efterårsblade fra togskinnerne

Banedanmark og DSB råder rejsende til at holde sig opdateret om sin rejse på Rejseplanen, da den altid opdateres. Desuden anbefaler DSB, at man anvender funktionen ’følg min rejse’ og dermed modtager automatiske opdateringer ved eventuelle ændringer.

– Vi har et stort beredskab omkring det, og vi glæder os over, at kunderne sidste år blev berørt i mindre omfang. Det håber vi selvfølgelig også er tilfældet i år. Vi vil i hvert fald gøre alt, hvad vi kan, siger Tony Bispeskov, informationschef i DSB.

Sådan gjorde vi: Idéen til denne artikel stammer fra journalistens interesse for den tilbagevendende udfordring DSB og Banedanmark møder hvert efterår med nedfaldne blade. Historien er aktuel og relevant information for de rejsende. Alle kilderne er interviewet telefonisk. Søren-Peter Fiirgaard har desuden tilsendt tal over antallet af forsinkede tog fra 2010-2017 fordelt på strækninger via mail, der henvises til i artiklen.