Det italienske firma AnsaldoBreda er endelig begyndt at levere tog til tiden. DSB modtager i øjeblikket mellem to og tre tog om måneden. Men det har taget tid – rigtig lang tid…
Seks år efter, at AnsaldoBreda skulle have leveret alle DSB’s IC4-tog, er togene nu begyndt at ankomme systematisk til Danmark.
Ifølge morten Tjerrild fra DSB’s IC4-program, modtager DSB mellem to og tre tog om måneden fra italienerne.
”Oprindeligt lavede vi en aftale med AnsaldoBreda om, at de skulle levere alle 83 IC4-toge i 2006. Men sådan er det slet ikke gået,” siger han.
DSB lavede derfor en ny aftale med AnsaldoBreda i 2009. Ifølge aftalen skal alle togene være leverede i slutningen af 2012. Og indtil videre holder italienerne sig på tidsplanen, siger Morten Tjerrild.
Den nye kontrakt, som DSB har indgået, giver samtidig DSB 2,25 milliarder tilbage fra AnsaldoBreda.
”Det store beløb, som italienerne har betalt tilbage, viser, at det er dem, som ikke har leveret til tiden. Det er selvfølgelig rart, at vi kan fortælle vores kunder, at det ikke er vores skyld,” siger Morten Tjerrild.
IC4-togene kører hovedsageligt på strækningen Århus-Fredericia. Her er de nemlig tæt på værkstedet i Århus, hvor DSB skruer i dem for at gøre dem klar til danske forhold.
IC4 kører måske til tiden
I alt er cirka 20 IC4-tog begyndt at køre på de danske togskinner, og det giver omkring 105 ugentlige afgange i de nye IC4’ere.
DSB vil dog ikke fortælle, om IC4-togene også kommer til tiden.
”I DSB har vi en beslutning om ikke at oplyse rettidigheden på de forskellige togtyper,” siger Morten Tjerrild.
Han henviser i stedet til kommunikationsafdelingen. Her fortæller de, at DSB ikke offentliggør tallene, da de i stedet offentliggør forsinkelser på de enkelte strækninger.
Kommunikationsafdelingen kan ikke oplyse, om DSB foretager målinger på de enkelte togtyper.
Du kan læse mere om IC4-togene på www.dsb.dk/ic4.
Læs også: