Elcyklister skal pt. forberede sig på, at deres elcykler ikke kommer så langt på en opladning som normalt grundet det kolde vejr. Litium-ionbatterier, som er de mest almindelige batterier på elcyckler, mister nemlig ladekapacitet i kulden.
Batterierne er produceret sådan, at de fungerer bedst mellem 10-25 grader. Derfor har det konsekvenser, når sne og kulde rammer Danmark.
Kuldeproblemet kender Danny Sørensen alt til. Han lever af at reparere cykelbatterier med virksomheden batteridoktor.dk.
Læs også: Snevejret bider: Elefanter kan få frostskader på deres kæmpe ører
– Hver femte grad, temperaturen falder under fem grader, falder batterikapaciteten med 10 procent. Det vil altså sige, at når der er minus 10 grader udenfor, har du mistet 30 procent af din batterikapacitet, forklarer Danny Sørensen.
Og mange står med problemet, da der bliver flere og flere, som køber de eldrevne cykler.
– Salget af elcykler stod i 2016 for godt 10 procent af det samlede cykelsalg i Danmark, og det er mit klare indtryk, at den markedsandel kun er stigende, fortæller Thomas Johnsen fra Danske Cykelhandlere.
Læs også: Sådan skal din cykelhjelm sidde
Batterier skal med ind i varmen
For at undgå batteriproblemerne foreslår Danny Sørensen, at man så vidt muligt tager sit batteri med sig ind i varmen, når man ikke bruger det.
– Tag batteriet med ind, når du lader det op, så får du den mest effektive opladning. Batteriet kan ikke lades fuldt op, når det er koldt. Det samme gælder, når man er på arbejde. Tag det med indenfor, så får batteriet højere kapacitet og en længere levetid, lyder rådet.
Hvis man endnu ikke har en elcykel, er der nogle ting, som man kan kigge efter, hvis man vil købe en. En centermotor, som ellers er dem der sidder på nogle af markedets dyre modeller, er ikke altid at foretrække. De kan få problemer med det elektroniske udstyr, controlleren, som styrer hastigheden og omdrejninger på elcyklerne.
– Nogle af de elcykler der har centermotor, har det, der hedder controlleren siddende tæt på navet, altså ved pedalerne, og derfor tæt på jorden. Når man cykler i sjap og sne, kan der nogle gange komme vand derind, og når det vand så fryser til is, kan controlleren gå i stykker, forklarer Danny Sørensen.
Sådan gjorde vi: En medstuderende havde haft problemer med sin elcykels batteri. Det skabte idéen til artiklen. Kilderne blev fundet ved internetsøgninger og alle interviewet over telefon.