Ensretning dør for cyklisterne i København K

 
Store omveje, mange biler og utryghed er resultatet af de mange ensretninger i indre by i København. Det laver Københavns Kommune nu om på. Tiltaget er blandt andet en del af den cykelstrategi, som skal gøre København til verdens bedste cykelby. 
 
– På sigt vil man kunne cykle hele vejen fra Nørreport via Gothersgade til Kongens Nytorv. Det er vedtaget, og vi har fået pengene til det, udtaler trafikplanlægger hos Teknik- og Miljøforvaltningen, Niels Jensen.
 
Der er i alt afsat 12,5 mio. kroner for at gøre projektet til virkelighed. Projektet rammer også Bremerholm og Store Kongensgade, hvor det også bliver det tilladt at cykle mod ensretningen. Bremerholm er strækningen mellem Kongens Have og Nationalbanken. Her er man nødsaget til at lave en egentlig cykelsti af hensyn til cyklisternes sikkerhed. 
 
– Her laver vi en modstrømscykelbane. De får deres eget areal, fordi vi ikke tør lade dem blive blandet sammen med bilerne, fortæller Niels Jensen. 
 
Tager plads fra bilerne
Da man lavede ensretning for bilerne, var det for at løse et problem med mange biler. Men dengang blev der ikke taget højde for cyklisternes forhold. 
 
– Ensretning blev jo lavet på grund af bilboomet i 60’erne. Da tænkte man ikke på cyklisterne. Når nu vi giver cyklisterne mulighed for at cykle mod ensretningen, så tages der jo plads fra bilerne. Men sådan er det jo. Det er kampen om gaden, siger Niels Jensen.  
 
Projektet, som forventes at være færdigt inden 2013, er led i den store københavnske cykelstrategi, som blev endeligt vedtaget i starten af året. Færre steder med ensretning for cyklister, en cykelrampe ved Fisketorvet og en cykelbro fra Nyhavn til Christianshavn er blandt de tiltag, der skal gøre København til verdens bedste cykelby.