Danmarks mindste færgeoverfart på blot 78 meter med færgerne Stige II og FærgeHans er i øjeblikket truet på livet. Overfarten går fra den lille by Stige henover Odense Kanal og tager blot et lille minut. Den lille tur med de to færger kan dog være slut i 2014, når konstruktionen af den mægtige Odins Bro, Nordeuropas største svingbro, står færdig.
- FærgeHans er opkaldt efter Hans Nielsen, som drev Stige færge fra 1932 indtil sin død i 1982. Færgen er fra 1987 og kan fragte 11 personer med cykler eller knallerter.
- Stige II er fra 1978 og kan fragte 12 personer med cykler eller knallerter.
- Odins Bro er kommende svingbro over Odense Kanal med en spændvidde på næsten 200 meter. Broen vil være Nordeuropas største af sin slags og vil stå færdig i 2014.
- Der har været færgedrift ved Stige siden 1807. Færgeoverfarten har altså over 200 år på bagen.
Det er økonomiudvalget i Odense Kommune, som forsøger at aflive den næsten 200 år gamle færgedrift ved Stige, og det er noget lokalsamfundet i Stige er stærkt utilfreds med.
– Folk identificerer sig med Stiges færger. Stige færgeoverfart er det samme som Stige lokalsamfund.
Således beskriver Allan Milé, admin for Facebookgruppen ”Stigefærgens venner” og webmaster for stigeonline.dk, den lille færgeoverfart med den store betydning for lokalsamfundet.
Allan Milé forklarer også at nedlæggelsen af Stige færge vil betyde at der pludselig vil være en 14 kilometer omvej for de cyklister, som pendler til Odense via Stige færge. Næsten 80 % af de 31.550 passagerer som sejlede med FærgeHans og Stige II i 2012 var cyklister. Når Odins Bro står færdig vil det være en omvej på 6 kilometer.
Folk identificerer sig med Stiges færger. Stige færgeoverfart er det samme som Stige lokalsamfund.
Allan Milé, admin for Facebookgruppen ”Stigefærgens venner” og webmaster for stigeonline.dk.
Symbolsk betydning eller ej, så handler det stadig om økonomi. Steen Møller, rådmand for Det Konservative Folkeparti i Odense, mener ikke, at man kan retfærdiggøre de 1,5 millioner om året, som FærgeHans og Stige II koster.
– Det er jo borgernes penge vi har med at gøre, så vi er jo nødt til hele tiden at se hvor meget for vi for pengene, udtaler Steen Møller om den 78 meter lange færgeoverfart.
Møller anerkender dog Stigefærgens store betydning for lokalsamfundet, og derfor har Odense Kommune til hensigt, at give et tilskud på 200.000 kroner om året til en fremtidig løsning, hvor lokalsamfundet driver færgedriften.
Solceller i fremtiden
I Stige kan de fleste voksne huske hvordan de lærte at svømme som børn ved at svømme langs FærgeHans, eller en af færgens forgængere, og derfor vil man gå langt for at bevare linjen. Lokalsamfundet har nu ifølge Allan Milé fundet en ikke kun langt billigere løsning, men også en miljørigtig en af slagsen.
– Vi har været ude og foreslå at man kommer af med de to gamle færger, og investerer i to nye solcelledrevne færger, udtaler Allan Milé håbefuldt om det nye forslag, som skal bevare den historiske færgedrift over Odense Kanal.
De to færger vil hver koste 400.000 kroner, men vil sammenlagt blot koste 42.000 kroner om året at vedligeholde. Derudover vil færgerne være fuldstændig CO2 neutrale og sikre at de mange cyklister, som hver dag pendler via FærgeHans og Stige II, ikke skifter til bilen, mener Allan Milé.
– Jamen jeg håber virkelig at det lykkedes at finde en løsning, sådan at vi får bevaret Stige færgen. Og jeg ser meget gerne, at det bliver en miljømæssigt bedre løsning med solcellefærger, udtaler Steen Møller fra Det Konservative Folkeparti.
Dermed er vejen banet for en fortsat færgedrift i Stige, om end Færgehans og Stige II må lade livet, vil der sandsynligvis være to solcellefærger at finde næste år ved Danmarks korteste færgeoverfart.
One Response to "FærgeHans kæmper for livet"