Lækre lædersæder, skinnende chromfælge og dyre mærker var engang forbeholdt bilejerne. I dag kan du få det hele til din cykel, og cyklen som statussymbol er kommet for at blive. Især hvis ekstraafgifter på store, uøkonomiske biler og betalingsringe gør det sværere at være luksusbilist. Det mener Johan Peter Paludan, der er forskningschef på Institut for Fremtidsforskning.
»Hvis det bliver fint at køre på cykel, rykker den status, der før var forbeholdt de dyre biler også med. Forskelle i økonomi og status har altid eksisteret, men det ser ud til, at cyklen som statussymbol er kommet for at blive,« siger Johan Peter Paludan.
Han mener, at det afgørende for udviklingen er, om der kommer økonomiske incitamenter på bordet. Og med regeringens forslag om betalingsring i København og ekstra registreringsafgift til benzinslugende biler, ser det ud til at gå i den retning.
»Folks holdninger kommer og går, men når man skal betale mere for sin luksusbil, sker der for alvor noget. Og hvis det sker rykker statusdifferentieringen fra biler til cykler,« forudser forskningschefen.
Luksuscykler
Flere danske cykelproducenter profilerer sig allerede på at sælge cykler, der er mere end bare et transportmiddel. Et eksempel er Biomega, der bygger cykler i prisklassen mellem 7.500 og 45.000 kr.
Biomega hævder, at de laver cykler til den moderne bybo, der kræver den samme grad af design og stil af en cykel, som de gør af en elegant sportsvogn. Det skriver firmaet på deres hjemmeside.
Karen Holm fra Biomega siger, at virksomheden endnu ikke har oplevet en markant stigning i salget i Danmark, men at de har forhåbninger til fremtiden.
»Vores kunder er meget bevidste om, hvad de udtrykker med deres cykel. Derfor profilerer vi os på enkelhed og design,« siger Karen Holm.
I den forbindelse er København også en del af brandet, for byen er måske det eneste sted i verden, hvor elegante kvinder i stilethæle også kører på cykel, oplyser Karen Holm til Netavisen.
»Danskerne bliver snydt af kineserne«
Også hos Sögreni cykler på Skt. Pedersstræde i København bygges der cykler i feinschmeckerklassen. En basiscykel koster fra 7.500 kr. og den dyreste Sögreni-model er lavet til Georg Jensen og sælges af dem for 28.000 kr.
Cykelhandler Sören Sögreni mener dog ikke, at hans cykler er dyrere end alle andres. Kvaliteten gør nemlig, at de holder meget længere.
»Hver gang jeg tænder mit B&O anlæg fra firserne, som jeg stadig synes er fedt, tænker jeg på mine cykler. Det skal være godt design og holde i mange år,« siger Sören Sögreni.
Han håber fremtidsforskeren får ret, og at kvalitetscykler bliver moderne, men tvivler dog på det.
»Jeg har været her i 30 år, og det er gået den forkerte vej. Danskerne er for discountorienterede og bliver snydt af de billige kinesiske cykler. Derfor satser vi også på at øge salget i udlandet, hvor Danmark stadig er kendt som et godt designland.«