De seneste år er danskerne blevet mere tilbøjelige til at spise køberetter udefra, fremfor selv at bruge tid hjemme ved kødgryderne. Det sker samtidigt med, at der er et stigende fokus på madspild.
Århus Universitet har de sidste fem år i samarbejde med Miljø og Fødevareministeriet udgivet en rapport om, hvad de danske forbrugere forbinder med fødevarekvalitet. For at beskrive dette arbejder forskerne bag rapporten med et kvalitetsindeks.
Det seneste kvalitetsindeks udkom i januar. Denne gang var der fokus på udespisning, og som noget nyt var madspild blevet et tema.
– Vi kan konkludere, at det i høj grad er det kvalitetsbevidste segment, der har fokus på madspild, siger Tino Bech-Larsen, som er professor ved Aarhus Universitet.
Fakta om madspild
-
- 36 procent af det årlige madspild i Danmark sker i husholdningen. Kun 4 procent sker i
intuitioner og storkøkkener. - Madspild koster danske husholdninger 13,5 milliarder kroner om året.
- Fra 2012-2017 åbnede 1200 nye spisesteder i Danmark.
- 36 procent af det årlige madspild i Danmark sker i husholdningen. Kun 4 procent sker i
Kilde: Horesta, stopmadspild.dk og Miljø- og Fødevareministeriet
Reducerer madspild
En af de danskere, der ofte spiser ude er Kirstine Frandsen. Hun prioriterer at få sund mad af høj kvalitet, samtidigt med at hun forsøger at undgå madspild.
– Jeg rejser meget. Det er et bevidst valg, at i dagene op til, at jeg skal rejse, så handler jeg mindst muligt ind, så jeg undgår at smide for meget ud. Derfor ender det tit med, at jeg spiser ude, siger ph.d-studerende Kirstine Frandsen.
Virksomheden Too Good To Go har udviklet en app, der hjælper restauranter med at mindske deres madspild. Og ifølge Head of Marketing hos Too Good To Go, Nicoline Rasmussen, er det godt, at danskerne i højere grad spiser ude.
– Størstedelen af alt madspild sker i hjemmet, så vi synes bestemt det er positivt, at der bliver gjort forskellige tiltag fra forbrugerens side, siger hun.
Læs også: TV: App mod madspild er en kæmpe succes
Kvalitetsindekset viser også, at kvinder er mere tilbøjelige til at betale mere, hvis blot kvaliteten er i top. Desuden er kvinderne den gruppe, der har mest fokus på madspild, mener Nicoline Rasmussen.
– Mere end en million danskere har vores app, og det er alt fra unge studerende, til familier og ældre, som redder mad gennem appen. Dog er det primært kvinder, siger hun.
Sådan gjorde vi: Idéen til artiklen opstod på baggrund af kvalitetsindekset fra 2018. Citaterne er fra telefoninterviews med henholdsvis en af forskerne bag kvalitetsindekset, en forbruger, der interesserer sig for madspild, og en virksomhed, der kæmper for at minimere madspild.