Blå blok vil gøre det muligt for 16-årige at få et kørekort til en motorcykel, på trods af at motorcyklen er væsentligt farligere end for eksempel en bil.
Det viser en undersøgelse fra DTU, hvori risikoen for forskellige transportformer er opgjort. Kun knallerter er mere risikable end motorcykler.
Undersøgelsen understreger ifølge dokumentationschef i Rådet for Sikker Trafik, Jesper Sølund, hvorfor det ikke er en god idé at lade 16-årige få et motorcykelkørekort.
– Vi ser det hovedmønster, at knallerter og motorcykler er de farligste køretøjer. Hvis en 15-årig for eksempel går fra en cykel til en knallert, vil sandsynligheden for, at han bliver dræbt eller kvæstet være 10-20 gange så høj. Det vil være tilsvarende for motorcykler, forklarer han.
Læs også: Sikker Trafik: Pas på motorcyklerne
Jesper Sølund pointerer desuden, at erfaringerne fra udlandet med lignende love ikke er gode.
– I Tyskland sænkende man i 1997 aldersgrænsen for kørekort til motorcykel fra 18 til 16 år. Kun 3 % af de 16- og 17-årige havde en motorcykel, men de stod alligevel for 43 % af alle motorcykel-ulykkerne.
Konklusionen er derfor klar for Jesper Sølund.
– Når man regner på det her, så er der kun et resultat: Man vil få flere ulykker.
Derfor er motorcykler så farlige
Der er et simpelt svar på, hvad der gør motorcykler særligt farlige ifølge Jesper Sølund.
– Svaret sidder i højre side af motorcyklen: gashåndtaget. Havarikommissionen har slået fast, at hastighed er den fuldstændig dominerende faktor i motorcykel-ulykker. Hastighed i sig selv er faktisk den væsentligste faktor i ulykker i det hele taget, siger han.
Læs også: Motorcyklister skal på kursus hvert år
Desuden gør konstruktionen af motorcykler dem mere usikre i forhold til biler.
– Med biler har man i de seneste år fået en del sikkerhedsudstyr, for eksempel airbags. Det samme er ikke sket for motorcykler, forklarer han.
Forslaget er blevet stillet af Liberal Alliance, Dansk Folkeparti og de Konservative. Venstre støtter forslaget.
Klik på de forskellige køretøjer for at sammenligne risikoen mellem dem og motorcykler. Mændene illustrerer, hvor mange alvorligt tilskadekomne eller døde der er, når man sammenligner risikoen for førerne af køretøjerne. Eksempelvis vil der statistisk set være ca. 364 motorcyklister og 8 personbilister, som dør eller kommer til skade inden for samme strækning.