Måske skal du have flere penge op af lommen, når du tager en taxitur i København i 2025. Ifølge Regeringens nye klimaudspil skal samtlige danske taxier nemlig ikke længere køre på diesel eller benzin efter 2025. Og det betyder, at der skal købes nye biler til taxikørsel, en udgift, politikerne ikke betaler, men taxivognmændene selv.
Det er klart, at når det bliver dyrere at drive taxivirksomhed, bliver det måske også dyrere for forbrugeren
Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd
– Når regeringen ikke har afsat midler til denne omstilling, så er det vognmændene selv, der skal finansiere den, siger Trine Wollenberg, direktør i Dansk Taxi Råd, der er taxibranchens brancheorganisation, og fortsætter:
– Og det er klart, at når det bliver dyrere at drive taxivirksomhed, bliver det måske også dyrere for forbrugeren, fortæller Trine Wollenberg.
Regeringens plan for danske taxier:
-Fra 2025 skal alle nye taxier køre på grøn energi, og i 2030 skal alle taxier køre på grøn energi.
-Kravene til taxierne vil gradvist skærpes, så ingen taxier udleder CO2 eller luftforurener fra 2025.
-Mellem 2019 og 2020 vil antallet af nye taxilicenser begrænses til 500 om året. Disse vil blive fordelt ved lodtrækning. Dog vil grønne taxier tildeles licenser automatisk.
-Det skal være nemmere for forbrugerne at vælge den grønne taxi, hvilket bl.a. skal ske ved reservationer til grønne taxier ved trafikknudepunkter.
-Ved ladningsstandere vil der fremtidigt blive taget særligt hensyn til taxierhvervets behov.
Meget afhænger af, hvilken prisudvikling der vil være inden for el-biler, og Dansk Taxi Råd håber på en positiv prisudvikling.
– El-biler er jo meget dyrere end diesel- og benzinbiler i dag, så vi håber, at prisen falder inden 2025, siger Trine Wollenberg.
Markedet vil regulere sig selv
Konservatives Jakob Næsager, fra borgerrepræsentationens Teknik- og Miljøudvalg, er optimistisk, når det kommer til en positiv prisudvikling inden for el-biler. Han tror på, at en prisudvikling inden for markedet for el-biler vil gøre det billigere at købe el-biler – også for taxibranchen.
– Jeg tænker, at vi må se, hvordan priserne udvikler sig, men at markedet nok selv skal regulere det, siger Jakob Næsager.
Jakob Næsager tilføjer også, at det kun er et spørgsmål om tid, før nye aktører vil sørge for at holde priserne på et rimeligt niveau. Her vil den nylige liberalisering af taximarkedet også komme i spil.
– Storkøbenhavn skal nok klare det. Det er lukrativt at drive taxivirksomhed i København, og nye aktører vil komme ind på markedet og sørge for at prisen holdes nede, lyder det fra Jakob Næsager.
Sådan gjorde vi: Journalisten var interesseret i at undersøge, om regeringens nye Klimaudspil kunne påvirke prisen på en taxitur i København. Derfor tog journalisten kontakt til brancheorganisationen, Dansk Taxi Råd, for at få indsigt i deres bekymring. Efterfølgende konfronterede journalisten en byrådspolitiker i København, fra Det Konservative Folkeparti, for at få en kommentar på den mulige konsekvens det kunne have for prisniveauet på taxier i København med det udspil som hans parti bl.a. er en del af.