Rockmusikken lever stadig, og i kølvandet på dette års rock-awardshow, High Voltage Rock Awards, har forskellige danske musikere, forskere og branchefolk, givet deres bud på, hvilke rock- og metalnumre der er gode at starte med, hvis man har lyst til at prøve kræfter med rockgenren.
I 1980’erne og 1990’erne kan man næsten sige, at rocken dominerede mainstreamen i populærmusik. Derimod er rockmusikken i dag blevet meget mindre betydningsfuld i mainstreambilledet, end den var for 25 og for 50 år siden.
Morten Michelsen, lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet
Dette er en guide til dig, som har brug for eller lyst til, at lære lidt om rock- og metalmusik. Forskellige fagfolk beskriver, hvad deres forslag kan, og hvorfor netop deres bud er godt for det utrænede rockøre. I det interaktive verdenskort nederst i artiklen kan man lytte til de forskellige numre.
Læs også: Awardshow kaster priser efter hård rock
Kristian ‘Jeff’ Hansen Højlund, booker på Pumpehuset København
Church Of Misery – El Padrino
Det som ofte kan virke udfordrende for det utrænede øre ved hård rock og metal, er den larmende, forvrængede guitar blandet med komplekse melodistrukturer og/eller rytmer. På Church Of Misery nummeret får man serveret et simpelt guitarriff med et fængende tungt groove, som trods den aggressive sound, er let fordøjelig, og burde få selv den tørreste electrofan til at krænge nakken i takt.
Mikkel Wad Larsen, booking- og produktionsansvarlig på spillestedet BETA på Amager og forsanger i bandet Helhorse
Rage Against the Machine – Bulls On Parade
– Hvis jeg skal vælge et nummer, som skal være til det ikke-prøvede rockøre, så må det være Bulls On Parade med Rage Against the Machine. Simpelthen fordi det indkapsler den rebelskhed, energi og no fucks-attitude, der gør rock så smukt. Derudover svinger det helt åndsvagt godt, og det har et let genkendeligt hook.
Læs også: Musikbranchen fik en rock-indsprøjtning
Tore Tvarnø Lind, Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet
Myrkur – Onde Børn
– Myrkur er en god blanding af hårdt, mørkt, melodiøst og atmosfærisk. Det er en form for black metal, som leger med flere elementer, og jeg tror, at hendes skønne sangstemme appellerer til lyttere, som ikke plejer at lytte til denne slags musik.
Mirza Radonjica, ejer af managementselskabet Prime Collective
Bring Me The Horizon – Throne
– Jeg tror, at Bring Me The Horizons “Throne” er det ideelle nummer at starte sin rock- og metalrejse på. Først og fremmest tror jeg, at det skal være et rigtig godt nummer. Det er poleret, og skramler og bamler ikke for meget, men samtidigt har det passager af semi-growl, som er rigtig godt pakket ind i mixet. Jeg ved, at rigtig mange unges vej ind til metal i disse dage, går igennem de her drenge. Ligesom det for mig var Linkin Park i 2001 med “Crawling”. Sjovt nok så lyder Bring Me The Horizon som en lidt sejere og mere moderne version af netop Linkin Park. Så det ville være mit bud.
Læs også: Vi gider ikke se musik på tv
Mika Vandborg, guitarist i Electric Guitars og Loveshop
AC/DC – Girls Got Rhythm
Jeg vælger “Girls got Rhythm” med AC/DC. Og det er med Bon Scott som sanger, når nu de har jokket i spinaten med Axl Rose. Sangen tilhører Classic rock genren, og der ligger mit hjerte. Det trækker på blues opbygning på en (på det tidspunkt) ny måde. Det indeholder kraftige referencer til sex. Med andre ord: Det er rock, når det er bedst, og lugter af sved, sex, øl og god energi. Et band på toppen af deres karriere som er så sammenspillet, at alt virker frit, men intet er overladt til tilfældighederne. Man kan ikke blive i dårligt humør af det.
Redaktionen anbefaler også
Tor Zander Smit, Journaliststuderende på Roskilde Universitet
Queens of the Stone Age – No one knows
Dette nummer er et radiohit, og henvender sig til den poppede lytter, som godt kan lide kontraster, et godt grove, blød vokal og en smule kant med masser af energi.
Camilla Bielski, Journaliststuderende på Roskilde Universitet
Muse – New Born
Fra Muses første plade er her endnu et radiohit. Nummeret har en høj energi, et up-beat tempo og et catchy omkvæd. Den dominerende basgang i versene underbygger den fløjlsbløde vokal, og det elektroniske element gør det interessant for lyttere af moderne popmusik.
Lykke Buhl Pedersen, Journaliststuderende på Roskilde Universitet
Rammstein – Sonne
Dette nummer er en rigtig god blanding af metal og industrial, og har et flot storladent omkvæd. Det er lyttevenligt, og er en god overgang til rock og metal, hvis man godt kan lide elektronisk musik.
På kortet herunder kan man se/høre numrene, og hvor grupperne kommer fra (artiklen fortsætter under kortet).
Rockmusikken har været gennem meget
Morten Michelsen, lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab på Københavns Universitet, fortæller hvordan musik generelt, men især rockmusik, er identitetsskabende. For mange er rockmusikken ikke kun musik, det er en livsstil. Men rocken er gammel, og har ændret sig meget, siden den kom til i starten af 1950’erne.
– I 1960-1970’erne blev der grundlagt en opfattelse af rockmusik som ungdomsmusik, der var knyttet til en eller anden form for oprør. Det var alt fra, at man syntes, at forældrene var dumme, til at man ville have et andet politisk system. Det blev i løbet af 20-25 år langsomt overskrevet af en anden udgave, der siger, at rockmusikken angår den personlige og private identitetsdannelse, og at der hele tiden er et spil mellem autenticitet og ikke-autenticitet. Det er noget, der er betydningsfuldt og ikke blot en vare. Det er gået fra noget kollektivt oprørsmæssigt til at være noget mere individuelt, siger Morten Michelsen.
Læs også: Her skal du fremover gå til koncert i København
Men rocken har ikke længere den samme plads i mainstreambilledet, som den havde sin storhedstid i 1980’erne og 1990’erne. Tiderne har ændret sig, og med den digitale tidsalder har digitalmusikken også gjort sit indtog.
– I 1980’erne og 1990’erne kan man næsten sige, at rocken dominerede mainstreamen i populærmusik. Derimod er rockmusikken i dag blevet meget mindre betydningsfuld i mainstreambilledet, end den var for 25 og for 50 år siden. I dag er det genrer som hip-hop og elektronisk dansemusik, som dominerer det kulturelle musikbillede. Det er de musikalske teksturer, der fylder langt det meste i mainstreamen, siger Morten Michelsen.