Ligesom flere andre kommuner har Frederikssund Kommune nu også valgt at slukke for hver tredje gadelampe. Det sker, fordi energipriserne er steget voldsomt, siden Rusland er gået i krig med Ukraine. Beslutningen, der blev meldt ud til borgerne mandag i sidste uge, har skabt heftig debat blandt de berørte borgere på flere lokale Facebook-sider.
Efter NetAvisen postede kommunens nyhed om slukning af gadelamperne på de lokale Facebook-gruppen ‘Vi der bor i Slangerup’ og ’Frederikssund’, strømmede det ind med kommentarer. På bare 24 timer tikkede der hele 138 kommentarer ind.
Erfaringer med slukket lys i Frederikssund giver anledning til bekymring
I skrivende stund har 59 borgere klart tilkendegivet deres holdning til gadebelysning og tendensen er klar: 51 borgere er klart imod og 8 borgere er klart for tiltaget, om at slukke hver tredje gadelampe. Resten af kommentarerne er intern diskussion mellem borgerne.
Utryghed i mørket:
I en tryghedsmåling lavet af Trygfonden fra 2021, vises det at andelen af utrygge efter mørkets frembrud er næsten fordoblet fra 2015 til 2021 fra 11 pct. til 20 pct. Dermed varsler Trygfonden i 2021 om den højeste utryghed nogensinde.
For borgerne i Frederikssund er mørkelagte gader ikke nyt. Allerede i 2019 besluttede kommunen at slukke for lyset fra klokken 1-5 om natten. Og det er netop på denne baggrund at flere borgere i Frederiksund er gået til tasterne på Facebook med deres kritik og bekymring for endnu mere slukket lys i Frederikssund.
Ældre og børn er utrygge i mørket
Andreas Hoé Bergstrand er far og hans bekymring går særligt på børnene.
– Min ældste datter er 8 år og skal snart selv cykle hjem fra skole og fritidshjem, men de mørklagte gader får os til at overveje, om det giver mening at hun skal det, siger han.
Dette kan en anden af kommunens borgere, Karen Winther Tjørnelund, nikke genkende til. Hun har selv børn og fortæller, hvordan de mørkelagte gader har begrænset hendes børn gevaldigt.
– Mine børn kan ikke lide at cykle hjem fra deres venner, så når de er på besøg, vil de gerne hentes, og det har de ikke ville før – og jeg kan jo ikke bare altid hente dem, siger hun.
Også for de ældre giver mørket dem en frygt for at opholde sig udendørs alene. Berit Stehr, er pensionist i Frederikssund Kommune, bor på en privat vej, hvor de betaler et fast beløb hver måned, for vejens egen strøm. Alligvel har de ikke indvirkning på gadelyset, som længe har været helt slukket.
– Jeg bor alene på den her mørke, mørke, mørke vej, og det er vi mange ældre, der gør. Det får mig til at føle en usikkerhed ved, at der er buldrende mørkt her. Jeg har jaget tyveknægte væk fra min nabo, som arbejder om natten. Vi har oplevet indbrud i biler, og at de er blevet stjålet, men det bliver der ikke lyttet til, siger hun.
Mørke aftenvagter kræver lån af bil
Susan Larsen, borger i Frederikssund Kommune, arbejder i døgnets sene timer. Det har medført, at hun sammen med en ven, har lave en ‘delebilsordning’. De har købt en bil, som de hver især kan benytte sig af, når de arbejder i mørket.
– Jeg er bekymret for mit eget liv, når jeg skal cykle på landevejen i mørke. Derfor har jeg en fælles bil med min ven, som vi simpelthen deler. Så bruger jeg den på mine sene arbejdsdage, og på den måde har jeg kunne komme sikkert hjem, siger hun.
Om man er for eller imod mere eller mindre gadebelysning, så udtrykker langt de fleste borgere i kommentarsporene forståelse for, at energikrisen kræver noget af os alle, men sætter spørgsmålstegn ved den måde, kommunen har prioriteret besparelsen på.
Til det spørgsmål svarer borgmesteren, Tina Tving Stauning (S), at det slet ikke er muligt at bevare lyset tændt i særlige områder med for eksempel mange børn eller ældre. Hun uddyber at det kun er hver tredje gadelampe der skal være slukket og hvis der er andre lamper, der ikke er tændt, er det en fejl og skal derfor reporteres til kommunen så det kan blive lavet.
Sådan gjorde vi: Vi valgte at dele nyheden inde i Facebookgruppen ’Vi der bor i Slangerup’ og ’Frederikssund’ for at få borgernes holdning til kommunens tiltag. Det startede en heftig debat i kommentarfeltet. Derfor kontaktede vi en række borgere og kommunen, for at få afklaring på sagen.