Helsingør dropper elbusser indtil 2023

Elbusser er allerede blevet indført i Roskilde Kommune. Billede: Movia

Helsingør skal ikke have elbusser i denne omgang. Det besluttede byrådet på et møde den 4. november 2019, hvor der blandt andet blev diskuteret, om kontraktforlængelsen hos Movia skulle inkludere en udskiftning til elbusser. Dog ligger klimapuljen på 3,2 mio. kroner stadig til forhandling, og det er stadigvæk uklart, hvad puljen skal bruges til.

Det var Konservative og Socialdemokratiet der stemte imod ændringen. Socialdemokratiet har tidligere undladt at stemme, da punktet var på udvalgsmøde.

– Vi undlod at stemme, fordi vi ville være helt sikre på, om der var penge til at indføre det. Det mente vi, der var til byrådsmødet. Spørgsmålet var så: Ville vi bruge hele klimapuljen på én gang? Det er ikke, at vi ikke ville have grøn omstilling og elbusser, men i Movias notat forklarer de, at det er alt for usikker på nuværende tidspunkt, siger Peter Poulsen (A), som er medlem af både byrådet og By-, Plan- og Miljøudvalget.

Læs også: Helsingørs politikere skal igen sige ja eller nej til elbusser

Jens Bertram (K) stemte nej til ændringen i By-, Plan- og Miljøudvalget, hvorefter det blev taget op i byrådet af Christian Holm Donatzky (R).

– Vi har taget vores beslutning ud fra den rådgivning, vi har fået både af Movia og Helsingør Kommunes Center for By, Land og Vand, så det har jeg det ganske fint med. I Helsingør skal vi have busser, der kan køre fossilfri, men sådan som det er lagt op lige nu, er det bare ikke det rigtige tidspunkt. Jeg er faktisk rigtig sikker på, at i 2023 så kører de fossilfri, siger Jens Bertram (K).

Elbusser om tre år

2023 er nemlig året, hvor kontrakten som kommunen har med Movia skal fornys. Der vil der igen være mulighed for kommunen at gå over til elbusser eller anden fossilfri busdrift.

Christian Holm Donatzky (R) mener, at det kun kan gå for langsomt.

– Det er ikke umuligt, at vi får elbusser, det betyder bare, at der går lidt længere tid, men klimaet kan ikke vente. Vi er nødt til at handle nu, siger han.

Men hos Socialdemokratiet klinger kritikken hult.

– Christian Holm Donatzky prøver at omstille alt til grønt, og det skal vi gøre her og nu, men her har vi valgt at trække vejret. Det er ikke fordi, vi ikke vil det grønne, men der skal være facon og relevans i forhold til økonomien. Vi skal nok få elbusser i Helsingør Kommune, det er jeg ikke i tvivl om. Det bliver så forskudt på halvanden eller to år, men sådan er dét, siger Peter Poulsen (A).

Puljen er stadigvæk oppe i luften

Trods uenigheden om hvornår elbusserne skal indføres, og om kommunen har råd til dem, er Socialdemokraterne ikke helt sikre på, hvad de ellers har i sigte for klimapuljen.

Læs også: ‘Lortebussen’ kører uden om Danmark

– Jeg er helt sikker på, at vi nok skal få sat de penge i spil. Vi har første udvalgsmøde snart, og jeg går ud fra, at vi får talt om, hvad vi ville bruge de her 3,2 millioner kroner til. Hver gang vi laver nybyggeri, så tænker vi miljøet ind, så der bliver mange gode ting at bruge pengene til, udtrykker Peter Poulsen (A).

Sådan gjorde vi: Vi kendte til sagen fra en tidligere artikel, så journalisten fulgte op på dagsordenen fra Helsingør Kommunes hjemmeside. Derefter ringede vi rundt til de forskellige politikere, der havde part i sagen, for at høre hvad de hver især mente om beslutningen.