»Biip, biip, biip, biip, biip!« Dørene til bus 6A lukker, og to drenge stiger af ved Nørreport station.
»Dørene larmer rigtig meget,« siger Sofiris Bertolis. »De var rigtig høje i går. Det var lige før man fik lyst til at stå af,« siger André Kennedy, der står ved siden af.
Vi har været ud at spørge Movias kunder, om de føler sig generet af nogle af de lyde, der er i busserne. Otte ud af de ti passagerer, vi har spurgt, føler sig generet, af de advarselssignaler der lyder, når dørene i bussen åbner og lukker.
Ifølge civilingeniør Jesper Kaas fra Movia skal advarselssignalerne være der, men det er ikke meningen, at nogen skal føle sig generet af dem.
Sikkerhedskrav og lydstyrke
»Det er især for de blinde, eller dem der ikke ser så godt. Det er basalt set, derfor vi har kravene,« siger Jesper Kaas fra Movia.
Der ligger ikke nogle specifikationer fast for hvilken slags lyd der skal være i busserne, men de må dog ikke overstige 75 dB(A).
Ifølge Gyldendals Leksikon føler mere end halvdelen af befolkningen sig meget stærkt generet ved 65 dB(A) og derover.
»Lydtryksniveauer under 75 dB(A) forårsager almindeligvis ikke fysiologiske høreskader, men kan føles generende og medføre f.eks. stress, søvnbesvær og nedsat koncentrationsevne.«
Lytter til musik i stedet
Flere af de adspurgte passagerer, lytter til musik i deres hovedtelefoner for at undgå lydene fra dørene i bussen og fra de andre passager. Andre føler sig generet, når de kører længere ture i bussen, eller hvis de er trætte.
»Når jeg er træt kan lydene fra dørene godt være stressende,« siger Hasnain Ahmed. »Men jeg lytter altid til musik for at slippe for larm fra bussen og fra de andre passagerer,« fortsætter han og peger på sin ipod.
»De skal bare fjernes fuldstændigt,« siger Daniella Zunda og griner. Hun er en af dem, der føler sig generet af lydene fra bussens advarselssignaler. »Nej, de skal ikke fjernes, men jeg hører altid musik for at undgå dem, og jeg bliver irriteret, når jeg har glemt min ipod,« siger Daniella.
Lyde med læringseffekt
»Ofte er det de irriterende og generende lyde, der har nogle gode alarmeringsegenskaber, fordi de bliver opfattet intuitivt som noget, man skal passe på,« siger Civilingeniør Torben Holm Pedersen, der er senior teknologi specialist på Delta SenseLab Denmark.
Torben Holm Pedersen peger på, at man i stedet for at have advarselssignaler, der kan virke generende, kan bruge lyde, der har en læringseffekt.
»Det betyder at man i stedet for advarselssignal bruger informationssignal. Man kan bruge en lyd, der er mere behagelig, som selvom den ikke har ’emergency værdi’, vil man som passager lære efter kort tid, at den lyd betyder, at dørene åbner og lukker.«
Ifølge Movia har dørene endda noget, der hedder klemsikring, der skal sørge for, at dørene automatisk åbner igen, hvis noget kommer i klemme, når de lukkes. Derudover er der i busserne også en bremsefunktion, der sørger for, at bussen ikke kan køre når dørene er åbne.
Læs også: Trafikken i ørerne
Læs også: S og SF må låne til bedre tog og busser