Horsens og Aarhus smelter sammen i 2050

Det er svært at spå – især om fremtiden. Alligevel har et ekspertpanel i et samarbejde mellem Realdania og Mandag Morgen spået om Danmark i år 2050, og deres netop offentliggjorte rapport viser, at Aarhus og Horsens i 2050 vil være smeltet sammen til Danmarks næststørste byregion.  

I rapporten har den fået navnet Freja. 

 

– Vi hævder ikke, at sådan bliver fremtiden. Men vi har givet et bud på en sandsynlig udvikling, baseret på den bedste tilgængelige viden, siger direktør for Realdania, Flemming Boreskov. 

 

Byregionen Freja bliver en 200 kilometer lang byregion, der strækker sig fra Randers i nord til Kolding i syd, og den har fået sit navn efter den famøse ”Frejas sal”, der i den danske nationalsang hentyder til den smukke natur. 

 

I den netop offentliggjorte undersøgelse giver 50 førende eksperter et bud på, hvordan danskerne bor og lever i år 2050, og ifølge rapporten vil ni ud af ti danskere bo i byer og byregioner. 

 

Fremskrivelserne viser desuden, at Horsens vil være 25 procent større end i dag, og i alt kommer byregionen Freja til at huse 1,5 millioner indbyggere.

 

Ifølge rapporten bliver danskernes livsstil grøn med huse, der har græs på tagene, elektricitet, der kommer udelukkende fra energirigtige ressourcer, og når Frejagenserne skal fra Aarhus til Horsens, kommer det til at foregå med letbane eller i elbil.

 

Blot ét muligt scenarium

Centerleder for Byplanlægning på Det Kongelige Danske Kunstakademi, Jens Kvorning, ser også byregionen Freja som et muligt scenarium i år 2050. Men han understreger, at det kommer an på, om vi kan fastholde vores individuelle mobilitet:

 

– Det er et sandsynligt billede, rapporten giver, og nok også det mest sandsynlige lige nu. Det er egentlig en fremskrivning af, hvad der allrede er sket i de sidste 20 år i Østjylland. Men fremtiden kommer an på energipriser, og om vi får etableret et system, der kan fastholde vores mobilitet, forklarer han.

 

Han mener, at det især er energipriserne og nye bæredygtige transportformer, der kommer til at påvirke bydannelserne, fordi den individuelle mobilitet har indflydelse på, hvor langt vi kan og ønsker at bevæge os mellem arbejde og bolig. 

 

– Hvis vi kun kan bevæge os kollektivt, kommer vi til at koncentrere os gevaldigt i mindre byer, så vi kan bevæge os med offentlig transport. Så bliver vi også nødt til at bo tæt ved lokal produktion, og det vil skabe flere mindre byregioner, forklarer Jens Kvorning.

 

Foto: Urbanmediaspace.dk

 

Læs hele rapporten om Danmarks fremtid her