Der er stor forskel i hvor meget danskerne cykler. Ifølge en analyse fra Danmarks Tekniske Universitet (DTU) er det de højtuddannede danskere der ligger i front i cykelfeltet. Særligt de universitetsuddannede er stukket af fra feltet, og cykler i gennemsnit tre gange så langt som de faglært uddannede danskere.
Danskerne bruger i gennemsnit 53 minutter om dagen på at transportere sig.
Den gennemsnitlige hastighed når danskerne transportere sig er 44,6 km/t
Hver dag transportere alle danskere sig sammenlagt 192,8 mio. km. Det svarer til 70 mia. km. på et år.
Kilde: Danmarks Tekniske Universitet
Henrik Brønnum-Hansen er lektor på Afdelingen for Socialmedicin på Københavns Universitet, og har i mange år forsket i den sociale ulighed i sundhed. Han mener, at det er naturligt, at de højtuddannede cykler mere end andre:
– Hvis man har et fysisk anstrengende arbejde, så har man ikke det samme behov for at bevæge sig, som en person der bare sidder ved et skrivebord.
Læs også: Nørreport flyder med efterladte cykler
Det går den gale vej med at reducere den sociale ulighed i sundhed.
Henrik Brønnum-Hansen, lektor
Han er dog ikke i tvivl om, at sundhedsbølgen i de kommende år vil sprede sig til resten af samfundet. Ifølge lektoren har de højtuddannede historisk kastet sig først over de nye sundhedstrends, mens de øvrige befolkningsgrupper altid følger i slipstrømmen. Han forudser dog, at de lavest uddannede danskere vil blive hægtet af motionsløbet, fordi de ikke har gode nok rammer for at træffe det sunde valg:
– Det går den gale vej med at reducere den sociale ulighed i sundhed. Det ser vi på den sociale forskel i udviklingen i dødelighed og levetid med godt helbred. Man er nød til at sikre, at det er nemmere for borgerne at tage det sunde valg.
København cykler foran provinsen
København er en af de byer der har gjort det nemmere at træffe det sunde valg. DTU’s årlige analyse viser, at det især er københavnerne der cykler meget. De cykelglade københavnere cykler faktisk i gennemsnit en tredjedel længere hver dag end deres jyske modpol i Aarhus.
– I storbyerne er det mere attraktivt at cykle. I København har man lavet om på bymiljøet og skabt rammerne for, at borgerne kan træffe de sunde valg. Hvis man bor i København kan man jo dårligt nok have en bil, og derfor topper København i statistikkerne, siger Henrik Brønnum-Hansen.
Læs også: Aarhus holder øje med Københavns nye high-tech bycykler